6 червня цього року в Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (https://ombudsman.gov.ua) роз’яснили, чи правомірною є відмова продавця надати покупцю розрахунковий рахунок у паперовій формі. Про це розповімо в цій статті.
Про моніторинг медіа та статистику ДПС
В рамках проведеного Офісом Уповноваженого Верховної Ради з прав людини моніторингу засобів масової інформації встановлено, що на сьогодні деякі суб’єкти господарювання сфери торгівлі та послуг (далі — продавець), під час продажу товарів не видають громадянам (далі — покупець) розрахунковий документ у паперовій формі, посилаючись на те, що у своїй роботі вони застосовують програмний реєстратор розрахункових операцій (далі — ПРРО), а тому розрахунковий документ за товар може бути надано виключно в електронній формі.
За інформацією Державної податкової служби України (далі — ДПС) з січня 2022 року по травень 2023 року на адресу ДПС та її територіальних органів з окресленого вище питання надійшло 895 звернень (скарг) від громадян стосовно невидачі суб’єктами господарювання розрахункового документа, з них 78 звернень щодо невидачі розрахункового документа в паперовій формі, з посиланням на застосування ПРРО.
Що таке розрахунковий документ, чому він є важливим для покупця?
Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 1 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 року № 1023-XII (далі — Закон № 1023), договір — це усний чи письмовий правочин між споживачем і продавцем (виконавцем) про якість, терміни, ціну та інші умови, за яких реалізується продукція.
Підтвердження вчинення правочину оформляється розрахунковим документом, передбаченим Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» 6 липня 1995 року № 265/95-ВР (далі — Закон № 265).
Це може бути: квитанція, товарний чи касовий чек, квиток, талон тощо. Без наявності у покупця відповідного розрахункового документа на товар, здійснити його повернення чи обмін неможливо.
Що таке РРО/ПРРО, правові засади їх застосування?
Статтею 2 Закону № 265 визначено:
- реєстратор розрахункових операцій — це пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для виконання платіжних операцій.
До реєстраторів розрахункових операцій належать:
- електронний контрольно-касовий апарат; електронний контрольно-касовий реєстратор;
- вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор; комп’ютерно-касова система;
- електронний таксометр;
- автомат з продажу товарів (послуг) тощо;
- програмний реєстратор розрахункових операцій — програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для виконання платіжних операцій.
Надавати розрахунковий документ покупцю — обов’язок продавця
Статтею 3 Закону № 265 визначено, що суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або безготівковій формі, зобов’язані надавати особі, яка отримує чи повертає товар, отримує послугу чи відмовляється від неї, при отриманні товару (послуги), в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі.
Право покупця на отримання розрахункового документа у паперовій формі
Відмова продавця надати паперовий розрахунковий документ покупцю, посилаючись на застосування ПРРО, є неправомірною та прямим порушенням вимог пункту 2 статті 3 Закону № 265.
Саме покупець має право обирати форму розрахункового документа(електронна/паперова).
Важливо зазначити, що за замовчуванням розрахунковий документ має видаватися продавцем в паперовій формі.
Що робити покупцю, якщо продавець відмовляє у видачі розрахункового документа у паперовій формі?
Якщо продавець відмовляє у видачі розрахункового документа у паперовій формі, необхідно:
1) пред’явити відповідну вимогу продавцю;
2)звернутися зі скаргою до ДПС чи Держпродспоживслужби, їх територіальних органів.
Якщо покупець погодився на отримання розрахункового документа в електронній формі, але…
У випадку, якщо покупець погодився на отримання розрахункового документа в електронній формі та продавець повідомив про надсилання документа в електронній формі на адресу електронної пошти покупця, однак розрахунковий документ не було доставлено (отримано), покупець має право на власний розсуд використати будь-який з наведених вище способів щодо оскарження дій продавця.
При цьому, звернутися з відповідною вимогою до продавця та направити скаргу до вказаних вище органів покупець може одночасно.
Нормативно-правова база:
1) Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 6 липня 1995 року№ 265/95-ВР;
2) Закон України «Про захист прав споживачів» від 12 травня 1991 року№ 1023-XII;
3) Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2015 р. № 667;
4) Положення про Державну податкову службу України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 6 березня 2019 р. № 227.
Довідково
Телефони «гарячої лінії» Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини:
0800-50-17-20, 044-299-74-08.
Ігор Ворон, юрист.