Відносно не так давно Хмельницький окружний адміністративний суд на своєму офіційному веб-сайті (https://kmoas.gov.ua) розповів про правила та особливості спрощеного провадження в адміністративному судовомупроцесі. Справді, така інформація, що називається «з перших рук», дуже важлива та корисна нашим громадянам, тому що в даний час дуже багато пенсійних, соціальних, щодо доступу до публічної інформації та інших спорів с державними органами розглядаються адміністративними судами саме за правилами спрощеного судового провадження. Тому розповімо про цю судову публікацію детальніше.
Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності
Як зазначають у Хмельницькому окружному адміністративному суді,Кодекс адміністративного судочинства України (далі – КАС) передбачає можливість здійснення адміністративного судочинства у формі загального або спрощеного позовного провадження.
Особливості розгляду справ в порядку спрощеного позовного провадження визначені главою 10 розділу ІІ КАС.
Спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке їх вирішення.
Згідно статті 4 КАС адміністративною справою незначної складності (малозначна справа) є адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
Справами незначної складності є справи щодо:
- публічної служби;
- доступу до інформації;
- пенсійних та соціальних виплат;
- припинення за зверненням суб’єкта владних повноважень юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців чи відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців;
- щодо виїзду на тимчасово окуповану територію;
- щодо оскарження рішень суб’єкта владних повноважень, на підставі яких можливе стягнення грошових коштів до 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- щодо стягнення грошових сум за рішеннями суб’єкта владних повноважень, за якими завершився, встановлений КАС, строк оскарження;
- типові справи;
- щодо оскарження нормативно-правових актів, прийнятих на виконання нормативно-правового акту, визнаного судом протиправним і нечинним повністю або в частині;
- інші справи, які суд визнає малозначними;
- щодо перебування іноземців або осіб без громадянства на території України.
При цьому, за обґрунтованим клопотанням позивача, за правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута й будь-яка інша справа, за винятком тих, які заборонено розглядати в порядку спрощеного провадження.
Які справи за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті
Згідно частини 4 статті 257 КАС за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах щодо:
- оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, передбачених КАС;
- оскарження рішень, дій та бездіяльності суб’єкта владних повноважень, якщо позивач заявив вимогу про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, в сумі, що перевищує 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- примусового відчуження земельної ділянки, інших об’єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності;
- оскарження рішення суб’єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення коштів у сумі, що перевищує 500 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Про особливості розгляду справ у порядку спрощеного провадження
Справу в порядку спрощеного позовного провадження суд розглядає без повідомлення сторінза наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Однак за наявності такого клопотання є випадки, коли суд може відмовити у його задоволенні та розглядає справу в письмовому провадженні. Це, зокрема, справи:
- щодо доступу до публічної інформації;
- щодо пенсійних та соціальних виплат;
- щодо припинення за зверненням суб’єкта владних повноважень юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців чи відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб, підприємницької діяльності фізичних осіб-підприємців;
- щодо стягнення грошових сум за рішенням суб’єкта владних повноважень, за якими завершився строк оскарження, та сума яких не перевищує 100 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- щодо виїзду на тимчасово окуповану територію.
Вказані справи суд розглядає в строк не більше, ніж 30 днів з дня відкриття провадження у справі.
Загалом суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження не більше, ніж протягом 60-ти днів з дня відкриття провадження у справі. Питання про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження суд вирішує в ухвалі про відкриття провадження у справі.
Відзив подається протягом 15 днів з дня вручення відповідачу ухвали про відкриття провадження у справі. Позивач має право подати до суду відповідь на відзив, а відповідач – заперечення, протягом строків, встановлених судом в ухвалі про відкриття провадження у справі. Треті особи мають право подати пояснення щодо позову у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, а щодо відзиву – протягом десяти днів з дня його отримання.
Підготовче засідання у таких справах не проводиться. Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання, яке проводиться не пізніше, ніж через 30 днів з дня відкриття провадження. Якщо судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом 30 днів, а у випадках, визначених статтею 263 КАС України (письмове провадження), – протягом 15 днів з дня відкриття провадження у справі.
При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи –також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Замість висновку
Хмельницький окружний адміністративний судрезюмує, що спрощене провадження в адміністративному процесі спрямоване на захист прав та інтересів фізичних та юридичних осіб у чітко встановлених КАС випадках, протягом короткого строку, який не повинен перевищувати 60 днів з дня відкриття провадження у справі.
Ігор Ворон, юрист.