26 жовтня цього року юристи-фахівці Центру з надання безоплатної правничої допомоги (https://legalaid.gov.ua) в рамках проекту надання юридичних консультацій для населення опублікували статтю під назвою «Порядок призначення житлової субсидії в умовах воєнного стану». Розповімо про це більш детально.
Що таке житлова субсидія
Житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг – мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку.
Житлова субсидія надається громадянам у грошовій готівковій формі шляхом:
- перерахування коштів на рахунок в уповноваженому банку;
- через відділення організації, що здійснює виплату і доставку пенсій та грошової допомоги за місцем фактичного проживання.
Хто має право на отримання житлової субсидії
Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Хто здійснює призначення житлових субсидій
Призначення житлових субсидій, починаючи з 1 грудня 2022 р., здійснюється органами Пенсійного фонду України.
Які документи потрібно подати уповноваженим органам для призначення житлової субсидії
Для призначення житлової субсидії громадянину потрібно подати такі документи:
- заяву;
- декларацію;
- довідки про доходи – у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом уповноваженого органу. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;
- копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності);
- договір наймання (оренди) житла (у разі наявності);
- рішення суду (в разі наявності);
- інші документи необхідні для розгляду питання по суті (у разі потреби).
Куди подавати документи для призначення житлової субсидії
Документи для призначення житлової субсидії подаються:
- структурному підрозділу з питань соціального захисту населення, посадовим особам виконавчого органу, центру надання адміністративних послуг за зареєстрованим/задекларованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи – за фактичним місцем проживання);
- органу Пенсійного фонду України – незалежно від місця проживання.
Як дистанційно подати заяву та декларацію про надання житлової субсидії
Подати заяву та декларацію про надання житлової субсидії можна так:
- надіслати поштою до Пенсійного фонду України;
- в електронній формі:
- через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України;
- через мобільний додаток Пенсійного фонду України або Порталу Дія;
- через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ними інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
- через інформаційні системи Мінсоцполітики (з накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису).
На який період розраховується житлова субсидія
Житлова субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується:
- на неопалювальний сезон – з 1 травня по 30 вересня;
- на опалювальний сезон – з 1 жовтня по 30 квітня.
Який строк прийняття рішення про призначення житлової субсидії
Строк прийняття рішення про призначення/непризначення та відмову в призначенні житлової субсидії складає 10 календарних днів.
Отримавши всі необхідні документи, уповноважений орган протягом 10 календарних днів приймає рішення про:
- призначення житлової субсидії;
- непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від’ємне значення);
- відмову в призначенні житлової субсидії.
Порядок повідомлення заявника про призначення або відмову в наданні житлової субсидії
У разі прийняття рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії уповноважений орган самостійно обирає форму такого повідомлення (паперову або електронну (за наявності адреси електронної пошти), вигляд і спосіб для повідомлення (особиста бесіда, поштовий зв’язок, смс-повідомлення, електронні засоби зв’язку, електронна пошта (за наявності), повідомлення через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або через Портал Дія).
У випадку відмови заявника інформують:
- у паперовій формі (під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення);
- через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України або Портал Дія.
У період дії воєнного стану в Україні уповноважений орган може повідомляти заявнику про прийняте рішення в телефонному режимі із внесенням відповідного запису до окремого журналу реєстрації інформування заявників.
Право на оскарження рішення уповноваженого органу щодо розміру або відмови в призначенні субсидії
Заявник має право оскаржити до суду рішення уповноваженого органу щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії.
Ігор Ворон, юрист.