Патронажні медсестри у Кам’янському – друзі та партнери для родин з маленькими дітьми
Забезпечення оптимального розвитку дитини в перші 1000 днів життя – надзвичайно важливо. До- та післяпологова депресія матері, грудне вигодовування, вакцинація, залучення батька та позитивне батьківство, ранній розвиток дитини – з приводу всіх цих питань підтримку та допомогу можуть надати патронажні медичні сестри Кам’янського.
Такий вид безкоштовної медичної допомоги з’явився у нашому місті близько середини минулого року. І з часом все більше матусь дізнаються про цю послугу та із задоволенням користаються нею.
Що входить в обов’язки патронажної медсестри та яку допомогу вона може надати матусі та малюку, ми дізналися від медичного директора з охорони материнства та дитинства КНП «ЦПМСД № 3» Аделії Шуненко та патронажної медичної сестри «ЦПМСД № 3» Оксани Мазан (на фото).
Програма «Турбота з народження вдома»
Універсально-прогресивна модель домашніх візитів (або «Турбота з народження вдома») запроваджена в нашій країні в багатьох регіонах, зокрема і на Дніпропетровщині. Вона реалізується завдяки підтримці Unicef України.
Для втілення цієї програми у Кам’янському три лікарі та три медичні сестри на чолі з медичним директором з охорони материнства та дитинства Аделією Шуненко пройшли відповідне навчання та отримали сертифікати.
«Ця модель домашніх візитів створена як допоміжна ланка для сімейного лікаря та педіатра, але водночас не виключає їхньої участі», - зауважує Аделія Шуненко. Варто зазначити, що всіма питаннями, які стосуються новонароджених дітей та їхніх матусь, переважно опікується саме патронажна медсестра, яка має відповідні знання та навички. «Таким чином патронажна медсестра тісно співпрацює з сімейним лікарем, з яким у родини укладена декларація», - підкреслює медичний директор.
Як відбувається комунікація патронажної медсестри з матусями-породіллями
Інформація про породіль повсякчас передається в контакт-центр КНП «ЦПМСД № 3». Далі її отримують три патронажні медсестри, функціональні обов’язки яких розділені по районах міста – лівобережна частина, центр міста, Соцмісто та БАМ. «Спочатку ми дзвонимо матусі та розповідаємо про послуги, які можемо надати. Далі домовляємося про дату та час візиту», - розповідає патронажна медсестра Оксана Мазан. Так вперше відбувається комунікація між патронажною медичною сестрою та матусею.
На перший візит до матусі та немовляти патронажна медсестра виділяє близько 2-2,5 годин. Під час якого вона знайомиться з родиною, оглядає дитину та спілкується з матусею. Патронажна медсестра розповідає про догляд за немовлям, відповідає на питання матусі. «Таким чином у нас формуються теплі та довірливі стосунки, коли ми виступаємо не лише в ролі медичного працівника в очах жінки, а й насамперед друга та партнера родини», - ділиться Оксана Мазан.
Завдяки програмі, патронажна медична сестра має в своєму арсеналі сумку-укладку, яка містить всі необхідні засоби для огляду дитини: отоскоп, фонендоскоп, безконтактний термометр, сантиметр, тест-смужки, рукавички, планшет та ваги для зважування дитини. А також ноутбук, де формується так званий паспорт родини, в який вносяться дані щодо медичного стану, соціальної відповідальності, визначаються ризики поведінки та можливі девіації. На основі яких формується висновок і конкретна родина отримує певну оцінку (зелена зона, жовта чи червона), в залежності від якої складається календар наступних візитів. «Червоні» родини патронажна медсестра відвідує частіше, «зелені» - рідше. Але завжди за необхідністю може здійснювати більше візитів та надавати більше консультацій.
Планшет у своїй діяльності патронажна медична сестра зазвичай використовує для навчання матусі та візуальної демонстрації необхідних навичок. «Адже не завжди все можна показати на «пальцях», інколи радше це зробити з допомогою навчальних відео та фото», - зауважує Оксана Мазан.
Що передбачає супровід дитини та матусі патронажною службою
Для отримання послуг патронажної медсестри треба згода батьків дитини. Якщо вони погоджуються мати такий супровід до досягнення дитиною трирічного віку, патронажна медсестра підписує з цією родиною договір. За цим договором програма передбачає, що патронажна медсестра має здійснити 10 візитів до родини до досягнення дитиною трьох років. «Але найчастіше ми відвідуємо сім’ю протягом першого місяця життя дитини. Це важлива соціально-психологічна допомога для матусь», - відзначає Оксана Мазан.
Важливо зазначити, що в ході візитів патронажна медсестра проводить відповідну роботу по декільком напрямкам:
- Ранній розвиток дитини та ідентифікація ризиків та проблем розвитку;
- Посилення взаємозв’язків між батьками та дитиною та долучення батька до виховання;
- Ідентифікація і профілактика психологічних проблем в родині;
- Безпечне домашнє середовище та профілактика домашнього насильства;
- Навчання та промоція грудного вигодовування;
- Ідентифікація соціальних проблем та переадресація кейсу;
- Імунізація та профілактика інфекційних захворювань.
Може скластися думка, що послугою патронажної медсестри переважно користуються все ж таки матусі, які народили першу дитину, оскільки вони ще не мають необхідного досвіду. Але, як зауважила медичний директор Аделія Шуненко, так трапляється далеко не завжди. «Медична наука – не математика, вона постійно змінюється та набуває нових відкриттів та досвіду, тому навіть матуся, у якої народилася третя дитина, може потребувати нових знань та нових навичок», - підкреслює Аделія Шуненко.
Наскільки актуальні послуги патронажних медсестер для дитини та матусі
Варто зазначити про важливість та доцільність роботи патронажних медсестер. Адже сімейний лікар та медсестра не можуть приділити достатньо уваги породіллі та немовляті, оскільки мають певне навантаження та щільний графік прийому. Натомість, у цей час дуже актуальною та доцільною стає допомога та підтримка з боку патронажної медсестри, яка спрямовує свої зусилля саме на поміч матусі. Вона може приділити породіллі необхідну кількість часу та відповісти на всі хвилюючі питання. І це не лише питання, пов’язані з доглядом за дитиною та власним здоров’ям та самопочуттям. Патронажна медсестра може надати ще кваліфіковані відповіді та поради на питання соціального характеру.
Про плани розвитку патронажної служби
Як зазначила медичний директор Аделія Шуненко, в планах на цей рік є отримання автомобіля від Unicef України саме для здійснення візитів патронажних медсестер до родин, які є під їхнім супроводом. Власна автівка для патронажної служби значно прискорить та оптимізує роботу медичних сестер. Але на сьогодні точна дата поповнення служби автомобілем поки що невідома, зазначила медичний директор.
Другим фактором, що покращить роботу патронажних медсестер, буде отримання білі-чеків. Це експрес – метод (безконтактний тест), який вимірює рівень білірубіну в крові немовляти та допомагає об’єктивно визначити стан здоров’я малюка (наявність фізіологічної чи гемолітичної жовтяниці).
А ще у разі успішного та ефективного показника роботи патронажних медсестер у нашому місті, очікується ремонт спеціальної кімнати, куди на прийом зможуть приходити матуся з малечею. Це буде окремим, спеціально обладнаним приміщенням зі всіма необхідними умовами для комфортного та якісного прийому матусі з малечею.
Такий вид медичного супроводу в нашому місті значно полегшує роботу сімейних лікарів та водночас допомагає матусям з маленькими дітками вчасно отримувати необхідну інформаційну та психосоціальну підтримку з боку патронажної медсестри. Це сучасна та необхідна ініціатива, яка не залишає породіллю сам на сам зі своєю невпевненістю та розгубленістю. Вона допомагає жінці навчитися, здобути необхідних навичок для того, аби ростити та розвивати здорову дитину.
Тому, щоб скористатися послугою патронажної служби або задати питання з цього приводу, можна телефонувати в контакт-центр КНП КМР «ЦПМСД № 3» за номером: 067 461 30 58.