Місяць назад у Верховній Раді було зареєструвано законопроект № 9128 «Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження використання патріотичної тематики при реєстрації торговельних марок та в рекламі». З огляду на появу цього законопроєкту ми вирішили перевірити, як військова тематика використовується зараз у маркетингу і рекламі продуктів харчування у Кам’янському.
У пояснювальній записці до цього законопроєкту зазначено, що він був підготовлений у зв’язку з необхідністю перешкодити експлуатації в комерційних цілях подій, під час яких загинули люди, унеможливити випадки використання інших чутливих назв, образів та знаків, пов’язаних з опором російській агресії.
Зокрема, у цьому законопроєкті пропонується внести зміни до статті 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та до статті 8 Закону «Про рекламу», якими передбачити такі новели:
1) встановити, що не можуть одержати правову охорону та не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, що:
- відтворюють повністю чи частково назви подій, пов'язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- відтворюють назви населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму Українського народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
- містять згадування бойових дій та військових операцій, за можливості їх ідентифікації на місцевості, пов'язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
- відтворюють найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
- відтворюють назви родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
- відтворюють привітання, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.
Дійсно, військово-патріотична тематика заказ використовується українськими маркетологами де тільки можна. Тобто виробники зрозуміли, що на хвилі патріотизму можна добра заробити на військовій тематиці. Ми вже писали раніше про найбільш популярні патріотичні футболки, а тепер після реєстрації вищезгаданого законопроєкту, вирішили перевірити як військова тематика використовується зараз у маркетингу і рекламі продуктів харчування у Кам’янському.
Вже у кондитерському відділі нас чекав перший солодкий сюрприз - Цукерки «ППО - ПТАХИ ПРОТИ ОРКІВ» глазуровані кондитерською глазур’ю зі збивним корпусом. Що це за збивний корпус, виробник не пояснює, як і не вказує на обгортці з чого ці цукерки виготовлені. З урахуванням цього факту купувати їх якось не захотілося, навіть незважаючи на гарні малюнки бойових птахів, які знищують якихось орків.
У відділі чаїв одразу привернув увагу чай «БОРІТЕСЯ – ПОБОРЕТЕ!» зі стилістичним мілітаризованим зображенням Тараса Шевченка. Сама ідея - коригувати подібним чином портрети Шевченка, доволі сумнівна. А використовувати їх у рекламі – взагалі досить некоректно.
Як і сподівалися, найбільше продукції з патріотичними назвами і зображеннями ми знайшли у горілчаному відділі. Тут можна придбати горілку ТМ «Козацька рада»: «Байрактар», «Незламна» та «Джавелін», горілку «Вітер перемоги» від ТМ «Воздух». Ці торгові марки вже давно пропонують українцям свою продукцію, а ось торгова марка NEPOBORNA тільки з’явилася на ринку України нещодавно. В своїй рекламі вона використовує зображення відомої української поштової марки з російським кораблем який іде…ну ви знаєте куди. До речі, права на це зображення виробники придбали не у Укрпошти, а у художника, який намалював цю картину, Бориса Гроха.
Виробники пива теж пропонують любителям цього напою кілька патріотичних новинок: зокрема пиво «Чорнобаївка. ВЛУЧНЕ». Проте і відомі виробники провели відповідний ребрендінг деяких своїх вже зареєстрованих назв. Так Жашківський кабан на етикетці однойменного пива тепер одягнутий як воїн ЗСУ.
Безумовно, що закушувати патріотичну горілку доречно теж чимось відповідним. І таку закуску ми знайшли, придбавши у м’ясному магазині ковбасу «Чорнобаївську». Проте ми були дуже здивовані, коли в іншому магазині також побачили ковбасу з такою ж назвою, але вже від іншого виробника. Незрозуміло чому, але чомусь саме ця назва дуже подобається виробникам м’ясних виробів, бо в інтернеті ми знайшли ще два види ковбас з назвою «Чорнобаївська».
Отже, навіть короткочасний похід до продуктових магазинів показав, що поки відповідний законопроект ще не прийнятий, виробники і маркетологи намагаються по максимуму використати українську військово-патріотичну тематику у рекламі.