Про послуги банку споживач отримає більше інформації: НБУ посилив вимоги до прозорості банківської діяльності

Надіслав: slavkin1 , дата: чт, 11/09/2023 - 07:21
Ворон

20 жовтня цього року Національний банк України на офіційному веб-сайті (https://bank.gov.ua) проінформував українців про те, що банківське переддоговірне інформування клієнтів щодо фінансових послуг стає більш прозорішим. Про що саме йде мова, розповімо більш детально.

НБУ посилив вимоги до інформаційного забезпечення діяльності банків

Національний банк уточнив вимоги до інформаційного забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг, передбаченого у відповідному  Положенні, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 28 листопада 2019 року № 141 (зі змінами).
Зокрема, уточнено:
- місце та форма розміщення попереджень про можливі наслідки в разі користування послугами банку на власному веб-сайті та в рекламі на інших веб-сайтах;
- порядок розкриття істотних характеристик банківської послуги на власному веб-сайті банку, на інших веб-сайтах та в рекламі;
- розкриття інформації/поширення реклами про роздрібні продукти, технології та інструменти банку, що існують у формі окремих проектів (фінтех-проект).
Передбачені зміни щодо інформаційного забезпечення сприятимуть усвідомленому прийняттю рішення споживачем про користування послугою банку.
Постанова Правління Національного банку України від 18 жовтня 2023 року № 129 «Про затвердження Змін до Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг»вже набрала чинності з 21 жовтня 2023 року.

Розміщення попереджень про можливі наслідки для клієнта на веб-сайті банку є обов’язковим

Банк під час інформування клієнта на власному веб-сайті про послугу знадання споживчого кредиту або залучення банківського вкладу (депозиту) забезпечує розміщення попереджень про можливі наслідки для клієнта в разі користування цією банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідноз договором про надання цієї банківської послуги на кожній веб-сторінці веб-сайту з інформацією про таку послугу та умови її надання у вигляді текстового блоку (абзаців), наступного (наступних) за умовами послуги.
Банк під час розповсюдження в будь-якій формі та в будь-який спосіб, крім рекламного макета, інформації про послугу з надання споживчого кредиту або залучення банківського вкладу (депозиту) на веб-сайті, який не є власним веб-сайтом банку (далі – реклама на іншому веб-сайті), забезпечує розміщення одразу під такою інформацією гіперпосилання на попередження про можливі наслідки для клієнта в разі користування цією банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги, що розміщені на власному веб-сайті банку.
Розміщення попереджень на веб-сторінці, окремій від веб-сторінки з відомостями про умови надання відповідної банківської послуги, включаючи веб-сторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про банк як юридичну особу, у нижній статичній частині веб-сторінки веб-сайту (футері), вокремому документі (файлі), включно з тим, що додається до веб-сторінки з інформацією про послугу, а також на інших веб-сторінках і в документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної банківської послуги, не є виконанням вимоги, передбаченої в абзаці 1 пункту 9 розділу І Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг.
Банк має право на власний розсуд використовувати попередження про можливі наслідки для клієнта в разі користування банківською послугою або невиконання ним обов’язків згідно з договором про надання цієї банківської послуги в рекламному макеті.

Кожна з істотних характеристик банківської послуги викладається в основному тексті реклами

Кожна з істотних характеристик банківської послуги, визначених нормативно-правовими актами Національного банку, викладається в основному тексті реклами або веб-сторінки веб-сайту однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту незалежно від форми її подання (текст, зображення, елемент зображення).
Гарнітура, колір і розмір шрифту істотних характеристик банківської послуги повинні бути ідентичними гарнітурі, кольору та розміру шрифту, якими на рекламному макеті або на відповідній веб-сторінці викладені процентні ставки, будь-які дані, що стосуються витрат споживача за споживчим кредитом або доходу споживача за послугою залучення банківського вкладу (депозиту), атакож іншу інформацію про банківську послугу, яку розміщено в межах основного тексту.
Слоган, заголовок/підзаголовок реклами можуть містити істотні характеристики банківської послуги, викладені в повному обсязі та однаковими гарнітурою, кольором і розміром шрифту.
Істотні характеристики банківської послуги не можуть додаватися до реквізитів рекламодавця.

Про істотні характеристики банківської послуги

Банк розміщує інформацію про істотні характеристики банківської послуги на власному веб-сайті банку безпосередньо на веб-сторінці з відомостями про умови надання такої послуги у вигляді окремого документа (файла) з назвою «Істотні характеристики послуги» у форматі pdf, що додається до цієї веб-сторінки,за формою, встановленою нормативно-правовими актами Національного банку зпитань інформаційного забезпечення банками клієнтів. Зміст документа (файла) викладається з використанням типової (не різновиду) гарнітури Times New Roman, шрифту розміром не менше 12 друкарських пунктів.
Банк у рекламі на іншому веб-сайті безпосередньо на веб-сторінці з відомостями про умови надання банківської послуги розміщує гіперпосиланняна документ (файл) з назвою «Істотні характеристики послуги», що розміщенийна власному веб-сайті банку, або на його веб-сторінку з таким документом (файлом).
Інформація про істотні характеристики послуг з надання споживчого кредиту та залучення банківського вкладу (депозиту) розміщується за формою, наведеною в додатках 1−4 до Положення про інформаційне забезпечення банками клієнтів щодо банківських та інших фінансових послуг.
Банку забороняється розміщувати документ (файл) із назвою «Істотні характеристики послуги» на веб-сторінці, окремій від веб-сторінки з відомостями про умови надання цієї послуги, включаючи веб-сторінки з новинами, контактною та іншою інформацією про банк як юридичну особу, у нижній статичній частині веб-сторінки веб-сайту (футері), а також на інших веб-сторінках і в інших
документах (файлах), які напряму та безпосередньо не стосуються відповідної банківської послуги.
До речі, для банків передбачено перехідний період 1 місяць на приведення своєї діяльності у відповідність до затверджених змін.

Ігор Ворон, юрист.