![ворон](/sites/default/files/styles/kartinka_v_node/public/2025-02/384374591_804067354853652_3415373381180327582_n_7.jpg?itok=xaLzJYEd)
3 лютого цього року Нотаріальна палата України на своєму офіційному веб-сайті (https://npu.ua/) повідомила, що Міністерство юстиції України розглянуло лист Нотаріальної палати України та роз’яснило нюанси співвідношення нотаріальної діяльності та процедури публічних закупівель. У своїй відповіді Мін’юст зауважує, що нотаріальна дія не є послугою, а є делегованим державою повноваженням. Нотаріальна дія не може бути предметом договору про закупівлю, оскільки нотаріус до моменту правової оцінки поданих документів не може надати гарантію її вчинення. Участь нотаріуса у процедурі публічної закупівлі, у тому числі надання пропозиції про ціну «послуги», суперечить Правилам професійної етики нотаріусів України. Розповімо про це більш детально.
Державне регулювання у сфері закупівель
Питання державного регулювання та контролю у сфері закупівель врегульовано
розділом ІІ Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Частиною 1 статті 7 Закону встановлено, що Уповноважений орган здійснює
регулювання та реалізує державну політику у сфері закупівель у межах повноважень,
визначених цим Законом.
Відповідно до частини 1 статті 9 Закону аналіз функціонування системи публічних закупівель; узагальнення практики здійснення закупівель, у тому числі міжнародної; взаємодія з громадськістю з питань удосконалення системи публічних закупівель; надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель; надання безоплатних консультацій рекомендаційного характеру з питань закупівель на інформаційному ресурсі Уповноваженого органу; інформування громадськості про політику та правила здійснення публічних закупівель, є основними функціями Уповноваженого органу яким відповідно до пункту 36 статті 1 Закону
є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну
політику у сфері публічних закупівель.
На виконання пункту 3-7 розділу Х «Прикінцеві та перехідні положення» Закону
прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
Роль Міністерства економіки у сфері закупівель
Пунктом 4 вказаної постанови Міністерству економіки доручено забезпечити надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування положень цієї постанови.
Крім того, згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство економіки України,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.08.2014 № 459, головним
органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері публічних закупівель, є Мінекономіки.
Нотаріат в Україні та його функції
Водночас зауважуємо, що згідно із Законом України «Про нотаріат» (далі – Закон про нотаріат) нотаріат в Україні – це система органів і посадових осіб, на які покладено обов’язок посвідчувати права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняти інші нотаріальні дії, передбачені цим Законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.
Вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в
державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю (приватні нотаріуси).
Нотаріальна дія як юридична процедура
При цьому нотаріальна дія у розумінні Закону про нотаріат не є послугою, а є делегованим державою повноваженням. Вчинення нотаріальної дії є складною юридичною процедурою, яка вимагає значного обсягу юридичних знань.
Нотаріальна дія не може бути предметом договору про закупівлю, оскільки нотаріус
до моменту правової оцінки поданих документів не може надати гарантію її вчинення.
Нотаріус є процесуально незалежною особою, яка самостійно надає правову оцінку
наданим для вчинення нотаріальної дії документам та приймає рішення щодо вчинення
нотаріальної дії або відмови у її вчиненні у кожному конкретному випадку окремо.
Окрім цього, нотаріус зобов’язаний видати сторонам правочину письмову довідку про розмір плати за вчинення відповідної нотаріальної дії. Така довідка має бути підписана нотаріусом та скріплена його печаткою (підпункт 1.20 пункту 1 глави 2 розділу II Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012 № 296/5).
У своїй діяльності нотаріус зобов’язаний дотримуватися та керуватися Правилами
професійної етики нотаріусів України, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 07.06.2021 № 2039/5. Так, пунктом 4 розділу VII зазначених Правил встановлено, що нотаріус має інформувати особу, яка звернулася до нього, про вартість своїх послуг. Розмір плати визначається за умови встановлення повного переліку необхідних документів та дій.
Сума плати за вчинення нотаріальної дії залежить від конкретних обставин, а саме
кількості необхідних заяв, кількості використаних бланків, кількості сторінок друку
документів та виготовлення копій, наявності пільг всіх учасників договору, кількості
учасників правочину, інформації з єдиних та державних реєстрів, що функціонують в
системі Міністерства юстиції України, яка перевіряється безпосередньо перед вчиненням
нотаріальної дії та іншого. Тому отримання довідки про розмір плати за вчинення
нотаріальної дії можливе після відповідного аналізу всіх поданих документів.
Таким чином, участь нотаріуса у процедурі публічної закупівлі, у тому числі надання пропозиції про ціну «послуги», суперечить вищенаведеним положенням.
Контроль за діяльністю нотаріусів
Принагідно інформуємо, що згідно зі статтею 16 Закону про нотаріат контроль за дотриманням нотаріусами правил професійної етики належить до повноважень Нотаріальної палати України.
Ігор Ворон, юрист