Житлові субсидії: Пенсійний фонд відповідає на питання і роз’яснює нюанси-4

Надіслав: slavkin1 , дата: вт, 07/11/2023 - 07:32
Ворон

Пенсійний фонд України на своєму офіційному веб-порталі (https://www.pfu.gov.ua), на сторінках у соціальних мережах: Facebook (https://www.facebook.com/pfu.gov.ua) та Telegram-каналі (https://t.me/PensFund) систематично інформує населення про те, як в умовах дії воєнного стану функціонують пенсійні органи, які механізми і як працюють у сфері пенсійного та соціального обслуговування українців. Сьогодні ми продовжуємо знайомити наших читачів з черговою добіркою відповідей фахівців ПФУ на актуальні питання громадян про призначення та виплату житлових субсидій.

Переїхали до Києва із Запорізької області, винаймаємо житло. Чи обов’язково нам укладати договір оренди, якщо розраховуємо отримувати житлову субсидію?

Якщо сім’я фактично проживає в житловому приміщенні, але не зареєстрована у ньому, – то житлову субсидію домогосподарству може бути призначено на підставі договору наймання (оренди) житла. 
У разі якщо ваша сім’я належить до внутрішньо переміщених осіб (цей статус має підтверджуватися відповідними довідками), то житлова субсидія може призначатися без укладення договору наймання (оренди) житлового приміщення, в якому проживає родина (Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»).

Коли розмір житлової субсидії становить 0,00 грн.?

Житлова субсидія — це адресна допомога, що надається членам домогосподарства на відшкодування витрат з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. 
Житлова субсидія призначається за наявності різниці між розміром сплачених сум за житлово-комунальні послуги та розміром обов’язкового платежу. 
Обов’язковий платіж для кожної сім’ї визначається індивідуально і залежить від розміру сукупного доходу членів домогосподарства. Обчислюють його в розрахунку на одну людину. 
Якщо за результатами проведеного розрахунку розмір (різниця) має нульове або від’ємне значення, субсидія складає 0,00 грн. Це означає, що розміри сплачених сум за житлово-комунальні послуги не перевищують розмір обов’язкового платежу (п. 60 Положення про порядок призначення житлової субсидії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»).

Що таке обов’язковий відсоток платежу при призначенні субсидії? Як він визначається?

Житлова субсидія призначається домогосподарствам за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальних норм і нормативів та розміром обов’язкового платежу, величина якого залежить від обов’язкового відсотка платежу.
Розмір обов’язкового відсотка платежу за житлово-комунальні послуги визначається для кожної сім’ї індивідуально і залежить виключно від розміру середньомісячного сукупного доходу домогосподарства на одну особу.
Обов’язковий відсоток платежу розраховується за формулою, встановленою постановою Кабінету Міністрів України від 27.07.1998 № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії».
Щоб визначити обов’язковий відсоток платежу, потрібно:
- обчислити середньомісячний сукупний дохід домогосподарства;
- середньомісячний сукупний дохід поділити на кількість членів домогосподарства, визначити середньомісячний дохід на одну особу;
- дохід на одну особу поділити на розмір прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць, встановлений на 1 січня року, з якого призначається субсидія (розмір прожиткового мінімуму на 01.01.2023 – 2589 грн);
- отриманий результат поділити на 2 (базовий коефіцієнт для призначення субсидії), а потім помножити на 15%.
Для розрахунку розміру обов’язкового платежу обов’язковий відсоток платежу множиться на середньомісячний сукупний дохід домогосподарства.
Такий підхід забезпечує принцип соціальної справедливості – що менші доходи домогосподарства, то меншим є відсоток обов’язкового платежу за житлово-комунальні послуги і, відповідно, більший розмір субсидії.

Приклад розрахунку житлової субсидії за зверненням у травні 2023 року

У складі домогосподарства двоє пенсіонерів. Інших доходів, крім пенсійних виплат, у членів домогосподарства немає.
Для розрахунку житлової субсидії враховані доходи, виходячи з розміру нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, попередньому до місяця, з якого призначається житлова субсидія.
Дохід кожного з членів домогосподарства за 6 місяців:
пенсія заявника за 6 місяців: 3715,56 грн. (за березень 2023 року) х 6 = 22293,36 грн.;
пенсія дружини заявника за 6 місяців: 3215,80 грн. (за березень 2023 року) х 6 = 19294,80 грн.
Середньомісячний сукупний дохід домогосподарства за 6 місяців:
22293,36 грн. + 19294,80 грн. = 41588,16 грн./6 (місяців) = 6931,36 грн.
Середньомісячний сукупний дохід на одного члена домогосподарства становить:
6931,36 грн./2 (дві особи) = 3465,68 грн.
Обов’язковий відсоток платежу розраховується за формулою:
3465,68 грн (середньомісячний сукупний дохід на одного члена домогосподарства)/2589 грн. (прожитковий мінімум на 1 січня 2023 року)/2 (базовий коефіцієнт доходу для призначення субсидії) х 15% (базова норма плати за житлово-комунальні послуги) = 10,04%.
Розрахунок розміру обов’язкового платежу для домогосподарства:
10,04% (частка плати за послуги для домогосподарства) х 6931,36 грн. (середньомісячний сукупний дохід домогосподарства) = 695,91 грн.
Розрахунок розміру субсидії:
1145,35 грн. (розмір плати за житлово-комунальні послуги в межах соціальних норм і нормативів*) – 695,91 грн. (розмір обов’язкового платежу для домогосподарства) = 449,44 грн.

*Довідково. Розмір плати за житлово-комунальні послуги розраховується індивідуально для кожного домогосподарства з урахуванням переліку та вартості житлово-комунальних послуг, якими користується домогосподарство, та кількості членів у його складі.

Як подати документи на призначення субсидії на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України?

У пенсійному фонді роз’яснюють, що оформити житлову субсидію можна online – через особистий кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua). Як це зробити? Є покрокова інструкція.
1. Заходимо на веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України (https://portal.pfu.gov.ua), натискаємо кнопку «Вхід».
2 Авторизуємось за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП): вказуємо назву акредитованого центру сертифікації ключів, який згенерував КЕП, завантажуємо файл ключа та вводимо пароль.
3. В особистому кабінеті заходимо в розділ «Комунікації з ПФУ» та обираємо пункт меню «Заява на житлову субсидію чи пільгу».
4. Перед формуванням заяви готуємо скановані копії необхідних документів, надаємо згоду на дистанційне інформування, натиснувши кнопку «Продовжити».
5. У вікні, що відкриється, обираємо опцію «Заява про призначення та надання житлової субсидії».
6. Заповнюємо онлайн-форму заяви про призначення та надання житлової субсидії (вказуємо загальну інформацію про особу, яка подає заяву, вносимо її паспортні та адресні дані, вказуємо спосіб виплати субсидії).
7. Додаємо відомості про житлово-комунальні послуги, які отримує домогосподарство.
8. Зазначаємо адресу реєстрації/фактичного проживання.
9. Додаємо дані про членів домогосподарства та членів сім’ї осіб зі складу домогосподарства.
10. Вносимо відомості про доходи та витрати членів домогосподарства (з урахуванням яких буде автоматично сформовано декларацію).
11. Додаємо скановані копії документів, натиснувши кнопку «Додати файл».
12. Натискаємо кнопку «Сформувати заяву», розміщену в кінці онлайн-форми. Автоматизована система перевірить повноту/коректність заповнення заяви. Якщо помилок не виявлено, переходимо до фінального кроку.
13. Перевіряємо дані сформованих заяви та декларації, накладаємо на документи цифровий підпис та надсилаємо до Пенсійного фонду.
14. З результатом щодо прийнятого рішення про призначення житлової субсидії можна ознайомитись в розділі «Мої звернення» – «Статус звернення».

Ігор Ворон, юрист.