Закон 13533: Президент повертає незалежність НАБУ та САП

Надіслав: Александр Бугаев , дата: пт, 07/25/2025 - 16:17
1

Закон України 13533 від 24.07.2025, внесений Президентом України, спрямований на посилення повноважень Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) шляхом внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та інших законодавчих актів. 

Новий закон про НАБУ від Президента проаналізували в ІА Антикорупційна правозахисна рада: що він передбачає? 

Основні цілі та положення закону: 

1.    Зміцнення незалежності НАБУ та САП: Обмежується вплив Генерального прокурора на досудові розслідування, які проводяться НАБУ. Наприклад, Генеральний прокурор не може надавати вказівки підрозділам детективів чи внутрішнього контролю НАБУ щодо доступу до матеріалів розслідувань. Забороняється передавати справи, що підслідні НАБУ, іншим органам досудового розслідування, крім виняткових випадків (наприклад, неможливість функціонування НАБУ в умовах воєнного стану), причому рішення про це може приймати лише керівник САП або Генеральний прокурор. 

2.    Розширення повноважень САП: Керівник САП, його заступники та прокурори отримують право доповнювати, змінювати або відмовлятися від апеляційних чи касаційних скарг у справах, що стосуються їхньої компетенції. Прокурори САП стають єдиними, хто може надавати письмові вказівки детективам НАБУ, що забезпечує більшу автономію в їхній роботі. 

3.    Підслідність НАБУ: Закон уточнює перелік кримінальних правопорушень, які розслідує НАБУ, зокрема щодо корупційних злочинів, вчинених високопосадовцями. Прокурор САП може додатково відносити до підслідності НАБУ справи, якщо вони спричинили тяжкі наслідки для суспільних чи державних інтересів. Підрозділ внутрішнього контролю НАБУ отримує повноваження розслідувати правопорушення, вчинені працівниками НАБУ (крім Директора та його заступників). 

4.    Вирішення спорів про підслідність: Спори щодо підслідності справ, які стосуються НАБУ, вирішує Генеральний прокурор або керівник САП. Для справ, пов’язаних із Бюро економічної безпеки, спори вирішує Генеральний прокурор. 

5.    Антикорупційні заходи та перевірки: Вводиться обов’язкове поліграфологічне дослідження раз на два роки для працівників НАБУ, САП, Бюро економічної безпеки, Офісу Генерального прокурора, ДБР та Нацполіції, які мають доступ до держтаємниці, для виявлення можливих дій на користь держави-агресора. СБУ протягом шести місяців після набрання чинності законом проведе перевірку цих працівників. 

6.    Екстрадиція та повернення активів: Офіс Генерального прокурора та Міністерство юстиції мають активізувати роботу з екстрадиції осіб, які ухиляються від розслідування чи покарання, а також із повернення активів, здобутих злочинним шляхом. За потреби протягом трьох місяців розробляються відповідні зміни до законодавства. 

7.    Обмеження виїзду за кордон: Працівникам НАБУ на час воєнного стану забороняється виїжджати за кордон, крім службових відряджень. 

8.    Зміни до Закону “Про прокуратуру”: Уточнюється, що Генеральний прокурор та його заступники не можуть втручатися в діяльність прокурорів САП, а адміністративні накази щодо САП видаються лише за погодженням із керівником САП. 

Прикінцеві положення: Закон набирає чинності з дня, наступного за його опублікуванням. Встановлюються строки для виконання заходів, зокрема щодо перевірок, екстрадиції та повернення активів, а також внесення змін до нормативних актів. 

Це означає відкат назад: попередній скандальний закон №12414, який підпорядковував відомства Генпрокурору, залишиться в минулому.