Медицина та здоров’я: НСЗУ консультує і роз’яснює

Надіслав: slavkin1 , дата: пт, 01/26/2024 - 08:03
Ворон

Національна служба здоров’я України (НСЗУ) на своєї сторінці на урядовому веб-порталі (https://www.nszu.gov.ua) та в соціальної мережі Facebook (https://www.facebook.com/nszu.care) веде активну освітню та консультативну роботу для інформування населення про можливості сучасних медичних програм з надання всебічної медичної допомоги в лікувальних установах країни. В рамках цієї публікації ми познайомимо наших читачів з актуальною корисною інформацією від НСЗУ, що називається «з перших рук».

Міф про безоплатний прийом у гінеколога

В НСЗУ розвінчали міф про безоплатний прийом у гінеколога за наявністю електронного направлення. Адже е-направлення не є обов’язковою умовою для звернення на консультацію та огляд безоплатно.
Гінеколог – один із тих лікарів, до кого можна звернутися без електронного направлення. Зокрема, до гінеколога дитячого та підліткового віку. 
Консультація та огляд гінеколога безоплатні, якщо заклад уклав договір із НСЗУ за пакетом амбулаторної медичної допомоги. Пацієнтки можуть обирати, в яку саме жіночу консультацію звертатись. Прив’язки до місця реєстрації чи фактичного проживання немає. 
Так само жінки можуть обирати, у кого та де спостерігати вагітність. При виборі гінеколога місце проживання чи реєстрації не має значення. Достатньо звернутися у заклад, який уклав із НСЗУ договір на ведення вагітності в амбулаторних умовах.
Зверніть увагу! Якщо гінеколог за результатами огляду призначає додаткові аналізи або обстеження, то він або вона має виписати пацієнтці електронне направлення. 
За електронним направленням пройти такі обстеження можна також безоплатно у закладі, який надає амбулаторну допомогу за договором з НСЗУ та має відповідне обладнання. Або, якщо йдеться про вагітну, в закладі, який має договір «Ведення вагітності в амбулаторних умовах».

Чи кожен сімейний лікар надає допомогу в сфері ментального здоров'я?

Психічна допомога в час війни вкрай важлива, тому в Програму медичних гарантій було додано новий пакет, який передбачає можливість пацієнтом отриматибазову психічну допомогу в сімейного лікаря.
У межах пакета «Супровід і лікування дорослих та дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги» сімейний лікар, терапевт чи педіатр надає пацієнту базову психологічну допомогу та складає план ведення і лікування пацієнта в межах своєї компетенції. 
Для надання цієї допомоги сімейні лікарі, терапевти, педіатри та медсестри проходять спеціальне навчання за сертифікованою програмою mhGAP (Mental Health Gap Action Programme). Настанова mhGAP пропонує медичним працівникам протоколи діагностики та ведення поширених ментальних розладів, а також важливі інструменти для роботи. Тож лікарі первинки, які пройшли навчання програми та працюють у закладі, який має договір з НСЗУ на пакет «Супровід і лікування дорослих та дітей з психічними розладами на первинному рівні медичної допомоги», можуть розпізнавати та діагностувати у пацієнтів перші прояви ментальних проблем і надавати психічну допомогу.
Знайти заклад, де отримати психічну підтримку можна на онлайн-мапі НСЗУ за посиланням: https://edata.e-health.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-psychiatry.
Як знайти заклад за допомогою онлайн-мапи, дивіться у відеороз’ясненні: https://www.facebook.com/watch/?v=272127338758046.

Хто має доступ до даних пацієнта в ЕСОЗ?

Електронна система охорони здоровʼя (ЕСОЗ) дозволяє використовувати надійні та оперативні дані у сфері охорони здоров’я. В ній зберігаються та обробляються персональні та медичні дані пацієнтів. Обробка та збереження інформації ґрунтується на принципах Закону України «Про захист персональних даних». Тож медичні працівники зобов'язані не розголошувати дані, не переглядати їх, якщо це не пов'язано з виконанням професійних обов'язків, надавати на прохання пацієнта виписку з електронної системи, проходити професійні навчання щодо роботи з персональними даними.
Доступ до інформації, що міститься в ЕСОЗ, надається виключно ідентифікованим та автентифікованим (тобто підтвердженими системою) лікарям, що мають відповідні права доступу. Певна медична інформація в ЕСОЗ відноситься до так званих чутливих даних і доступ до них додатково обмежений. Зокрема, це дані про психічний статус пацієнта та дані про захворювання на ВІЛ. 
В ЕСОЗ для захисту медичних даних у системі передбачені наступні рівні доступу:
- медичний працівник, має безумовний доступ до усіх медичних записів, зокрема і до чутливих даних, які він сам зареєстрував (є їх автором);
- сімейний лікар має безумовний доступ до усіх медичних записів пацієнта (окрім чутливих даних);
- інші медпрацівники, для повноцінного надання медичних послуг пацієнту, мають безумовний доступ до усіх медичних записів (окрім чутливих даних), які вносилися в межах закладу в якому вони працюють.
Якщо медпрацівнику потрібні дані, до яких він не має безумовногодоступу, але вони потрібні для забезпечення лікування або надання медичних послуг, то для їх отримання він може запросити дозвіл у пацієнта (його уповноваженої особи– у разі недієздатності людини). А також створити відповідний дозвіл на доступ в ЕСОЗ.
Перед тим, як створити в ЕСОЗ такий дозвіл, медичний працівник зобов’язаний пояснити пацієнту, для чого йому потрібна інформація. Такий дозвіл обов’язково має надаватися за усвідомленої згоди пацієнта. А доступ має певний строк дії та можуть бути відкликані пацієнтом.
А якщо дозвіл потрібний до чутливих даних, то така згода пацієнта, згідно з чинним законодавством, обов’язково має бути зафіксована письмово (в довільній формі).
Створення в ЕСОЗ дозволу на доступ відбувається з підтвердженням такої дії, в залежності від методу автентифікаціїякий було вказано під час реєстрації пацієнта в ЕСОЗ. 
Такими методами є:
- автентифікація через смс-повідомлення (якщо доступ надається до чутливих даних, то смс-повідомлення окрім коду містить також інформацію до якої групи (груп) чутливих даних такий доступ надається (ВІЛ, Психіатрія). Таке інформування важливе, для забезпечення усвідомлених дій пацієнта;
- автентифікація через документи;
- автентифікація через іншу особу (для дітей до 14 років або для недієздатних осіб як додатковий спосіб автентифікації).
Важливо. СМС-повідомлення з кодами підтвердження дій в ЕСОЗ приходять пацієнту на той номер, який він вказав як метод автентифікації в системі при його реєстрації.Задля безпеки даних слід вказувати саме свій номер, а не номер когось із близьких чи знайомих. Так само як ви захищаєте банківські дані – захищайте і медичні. Нікому не передавайте коди, які приходять на телефон та стежте за актуальністю свого номера телефону.

Ігор Ворон, юрист.