19 грудня минулого року Національна служба здоров’я Украї’ни на своєї офіційної сторінці в соціальної мережі Facebook (https://www.facebook.com/nszu.care) надала роз’яснення щодо важливого питання: як діяти пацієнту при відмові у безоплатному лікуванні. Розповімо і ми про це більш детальніше.
Перш за все потрібно звернутися за роз’ясненнями до керівника лікарні
В Національної службі здоров’я України (НСЗУ) розповіли, що Програма медичних гарантій покриває всі медичні послуги: від консультацій та обстежень до необхідного лікування і реабілітації. А отже пацієнти можуть розраховувати на безоплатне лікування, включно із обстеженнями та ліками з Нацпереліку.
Попри це трапляються випадки, коли в лікарні відмовляють у безоплатному лікуванні, гарантованому Програмою медгарантій. Але так не має бути. Розповідаємо, як діяти пацієнту в таких випадках.
По-перше, що варто зробити – це звернутися за роз’ясненнями до керівника лікарні. Або ж до власника закладу охорони здоров’я, тобто до відповідного органу місцевої влади.
Якщо спілкування з керівником лікарні не дало результату
Якщо спілкування з керівником лікарні не дало результату, пацієнту потрібно подати скаргу до НСЗУ.
Дзвінок до контакт-центру НСЗУ чи подання скарги –це не формальність. НСЗУ реагує на кожне звернення.
Строк розгляду скарги – 30 робочих днів, відповідно до законодавства. Але здебільшого розгляд займає не більше 10 робочих днів.
Щоб правильно подати скаргу, необхідно надати у зверненні всю наявну інформацію про порушення прав пацієнта. Інакше НСЗУ звертається до заявника для уточнення інформації, і розгляд скарги займає набагато більше часу.
Як скласти скаргу до НСЗУ
Готуючи скаргу до НСЗУ, вкажіть такі дані:
- прізвище, ім’я та по батькові пацієнта, дату народження (в форматі день, місяць, рік народження). У випадку написання скарги від імені третьої особи необхідно надати документи, що підтверджують ваше право представляти інтереси іншої особи;
- дата події;
- правильна назва лікарні;якщо є змога, додайте код ЄДРПОУ;
- посада, прізвище, ім’я та по-батькові особи, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали чи відмовлялася надати медичну послугу.
- деталі ситуації, яка сталася.
Випадки можливих порушень:
- вимагання коштів за надання послуг, які гарантовано Програмою медичних гарантій;
- вимагання купівлі ліків, розхідних матеріалів (стерильних наборів, рентгенівських плівок та інше) тощо;
- примус до сплати «благодійного» внеску до визначеної організації за вказаними реквізитами або вимагання такого внеску готівкою;
- неетична поведінка співробітників закладу охорони здоров’я, відмова у виписці е-рецепту на «Доступні ліки» тощо;
- сума коштів, яку довелося витратити, або яку вимагали. За наявності додайте копії чеків на ліки чи медичні послуги, які довелося придбати за власний кошт;
- контакти для зв’язку. Це дуже важливо, адже інакше втрачається можливість надання відповіді і швидкої зворотної комунікації.
Як подати скаргу до НСЗУ
Подати скаргу до НСЗУ можна:
1) через електронну форму на сайті https://service.e-health.gov.ua/.../osobisti.../citizen-form або за безоплатним номером 16-77, і її буде зафіксовано оператором гарячої лінії;
2) надіславши лист електронною поштою info@nszu.gov.ua або звичайною поштою (проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073);
3) написавши звернення на особистому прийомі громадян.
Ігор Ворон, юрист.