Реклама тютюнових виробів та електронних пристроїв під забороною: Держпродспоживслужба роз’яснює

Надіслав: slavkin1 , дата: пн, 07/17/2023 - 08:19
Ворон

З 11 липня цього року забороняється реклама тютюнових виробів та електронних пристроїв. Про це повідомила Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба)на своєму офіційному веб-сайті (https://dpss.gov.ua). Про новації в рекламному та антитютюновому законодавстві розповімо зараз більш детально.

Заборона реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, електронних сигарет

Держпродспоживслужбазвертає увагу українців на те, що з 11 липня набувають чинності норми Закону України «Про внесення змін до Закону України "Про рекламу" та інших законів України щодо імплементації норм європейського законодавства у національне законодавство України шляхом імплементації окремих положень законодавства Європейського Союзу у сфері аудіовізуальної реклами (Європейської конвенції про транскордонне телебачення, Директиви Європейського парламенту та Ради 2010/13/ЄС про аудіовізуальні медіапослуги від 10 березня 2010 року із змінами, внесеними Директивою (ЄС) 2018/1808 від 14 листопада 2018 року)»від 30 травня 2023 року № 3136-IX, якими внесено чимало змін до антитютюнового законодавства, а саме:
- заборона реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них;
- встановлення штрафу за їхню реалізацію особам, які не досягли 18 років, у розмірі 1020 грн., а у разі повторного порушення– 10 200 грн.;
- встановлення відповідальності щодо заборони куріння з використанням пристроїв для нагріву в усіх громадських місцях та приміщеннях за аналогією з курінням звичайних сигарок;
- заборона виробництва (крім виробництва для експорту), оптової і роздрібної торгівлі та імпорту для реалізації на території України сигарет, що містять смако-ароматичні добавки. 
У Держпродспоживслужбі зазначають, що тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, а також пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, введені в обіг до набрання чинності відповідними положеннями цього Закону, знаходяться в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, але не довше 12 місяців з дня набрання чинності цим Законом.
У Держпродспоживслужбі нагадують, що з квітня цього року відновлено контроль за дотриманням антитютюнового законодавства. Підставами для проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері антитютюнового законодавства є: 
- самостійне звернення суб’єкта господарювання;
- доручення прем’єр-міністра України;
- звернення фізичної особи.

Що заборонено до продажу

С 11 липня цього року відповідно до cт.ст.10,10-1 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюновихвиробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення»№2899-ІVзабороняється продаж:
по-перше, тютюнових виробів з такими добавками:
- вітаміни та інші псевдокорисні добавки;
- кофеїн, таурин та інші енергетичні добавки;
- добавки, що роблять викиди кольоровими;
- добавки, що полегшують вдихання диму або засвоєння нікотину;
по-друге, сигарет та тютюну для самокруток:
- з характерним запахом або смаком диму;
- фільтр, папір або капсула яких містять тютюн або нікотин;
- що містять смако-ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтр, папір, упаковка, капсула або мають будь-які технічні характеристики, що дозволяють змінювати запах чи смак сигарет, тютюну для самокруток або інтенсивність диму;
по-третє, рідин до е-сигарет з нікотином або без, якщо:
- мають характерний запах або смак (містять смако-ароматичні добавки: ментол, фрукти, солодощі тощо);
- містять вітаміни та інші псевдокорисні добавки;
- містять кофеїн, таурин та інші енергетичні добавки;
- містять добавки, що роблять викиди кольоровими;
- об’єм заправних контейнерів більше 10 мілілітрів;
- вміст нікотину більше 20 міліграмів в 1 мілілітрі.

Відповідальність за порушення
У Держпродспоживслужбі зазначають, що порушення вимог Закону передбачає штраф розміром 20 000 грн.
Повторне порушення протягом року —штраф розміром 50 000 грн.

Забороняється реклама, стимулювання продажу та спонсорство
З 11 липня цього року згідно з ст.ст. 16,16-1,16-2 Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюновихвиробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» забороняєтьсяреклама, стимулювання та спонсорство продажу тютюнових виробів, пристроїв для нагрівання тютюну е-сигарет, заправних контейнерів та рідин до них. 
Перш за все мова йде про такий запрет:
- розміщення інформації про виробників у місцях реалізації та поза їх межами;
- розміщення інформації в мережі інтернет (крім інформації фізичних осіб в соцмережахта крім веб-сайтів виробників/імпортерів з попередньою ідентифікацією віку в порядку, встановленому Кабміном. Таке розміщення дозволено лише щодо пристроїв для нагрівання тютюну, електронних сигарет, заправних контейнерів та рідин до них);
- продаж у наборі з іншими товарами або послугами;
- спонсорство телепередач, радіопередач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів, програм або окремих осіб;
- безоплатна роздача, обмін одних виробів на інші або на будь-які товари, роботи, послуги;
- відшкодування на придбання або використання;
- надання бонусів, премій, повернення коштів;
- надання права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, якщо умовою надання або участі в них є придбання або використання таких виробів;
- розміщення інформації щодо виробів у місцях проведення розважальних заходів, на транспорті та обладнанні;
- надсилання повідомлень, поширення відео-та ігрових матеріалів;
- продаж та реклама нетютюнових виробів та послуг, які містять повідомлення або асоціюються з такими виробами або їх виробниками;
- фінансова та інша підтримка заходів, діяльності, окремих осіб або груп, в тому числі політичних партій, спортсменів, навчальних закладів;
- фінансування виробникамитакихтоварів, проведення інформаційних кампаній та заходів.

Відповідальність за порушення
За порушення вимог статей 16,16-1 чи 16-2 цього Закону передбачений штрафу розмірі 30 000 гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід з метою стимулювання продажу таких виробів.
В разі повторного вчинення таких порушень протягом року — штрафу розмірі 50 000 гривень.

Додатково у Держпродспоживслужбі зазначають, що норми антитюнового законодавства обґрунтовуються на Рамковій конвенції ВООЗ щодо боротьби з тютюном та Директиві 2014/40/ЄС, які передбачають обмеження на застосування в тютюновій індустрії маркетингових технологій, спрямованих на підвищення привабливості тютюнових виробів, стимулювання продажу та створення ілюзії меншої шкоди.

Ігор Ворон, юрист.