Пенсійний фонд повідомляє, консультує та роз’яснює-3

Надіслав: ilona , дата: пн, 09/23/2024 - 09:11
е

Пенсійний фонд України на своєму офіційному веб-порталі (https://pfu.gov.ua), на сторінках у соціальних мережах: Facebook (https://www.facebook.com/pfu.gov.ua) та Telegram-каналі (https://t.me/PensFund) та його регіональні підрозділи систематично інформують населення країни про те, як в умовах дії воєнного стану функціонують пенсійні органи, які механізми і як працюють у сфері пенсійного обслуговування українців. Сьогодні ми познайомимо наших читачів з черговою добіркою відповідей фахівців ПФУ на актуальні питання громадян.

Яка дата вважається датою звернення за призначенням пенсії за віком, якщо заяву подано через веб-портал Пенсійного фонду України?

Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що призначення пенсії за віком здійснюється автоматично або за зверненням особи на підставі заяви.

У разі подання заяви про призначення пенсії через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України або засобами веб-порталу «Дія», днем звернення за призначенням пенсії вважається дата її реєстрації на веб-порталі Фонду або засобами веб-порталу «Дія»

Якщо до заяви про призначення пенсії, поданої у вищезазначений спосіб, додано не всі необхідні документи, орган Пенсійного фонду України письмово повідомляє про це заявника через електронний кабінет користувача.

За умови подання документів не пізніше 3-ох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів днем звернення за призначенням пенсії вважається дата реєстрації заяви на веб-порталі Пенсійного фонду України або засобами веб-порталу «Дія».

Чи може пенсіонер пройти ідентифікацію в сервісному центрі Пенсійного фонду України, надавши не паперовий паспорт, а електронний у «Дії»?

На виконання постанов Кабінету Міністрів України від 08.09.2016 № 606 «Деякі питання електронної взаємодії електронних інформаційних ресурсів» та від 18.08.2021 № 911 «Про затвердження Порядку формування та перевірки е-паспорта і е-паспорта для виїзду за кордон, їх електронних копій» між Пенсійним фондом України та Міністерством цифрової трансформації України було запроваджено обмін електронними документами.

Відтоді сервісні центри головних управлінь Пенсійного фонду України для підтвердження особи відвідувача можуть приймати е-паспорт (ID-картку), сформований у мобільному застосунку «Дія».

Тобто для проходження ідентифікації в сервісному центрі Фонду ви можете використати свій е-паспорт у «Дії».

Довідково. Із серпня цього року для отримання послуг у сервісних центрах Пенсійного фонду України можна використовувати не лише е-паспорт, а й сформовані в «Дії» свідоцтво про народження та податковий номер.

Я – фізична особа-підприємець, вийшла заміж, змінила прізвище та місце проживання. Що я маю зробити, щоб у майбутньому отримати допомогу по вагітності та пологах?

У разі зміни фізичною особою-підприємцем (ФОП) прізвища, місця проживання або інших персональних даних для отримання в майбутньому виплат по соціальному страхуванню, в тому числі по вагітності та пологах, необхідно оновити дані, звернувшись до:

- податкового органу – протягом місяця з дня виникнення таких змін для заміни облікової картки платника податків та оновлення даних у реєстрах, що стосуються підприємницької діяльності (Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, затверджене наказом Міністерства фінансів України 29.09.2017 № 822);

- державного реєстратора – для подання оновлених відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;

- територіального органу Пенсійного фонду України – протягом 10 днів з моменту виникнення зазначених обставин для внесення змін до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та для оновлення даних у Реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (стаття 16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).

З покроковою інструкцією, як це зробити через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України, можна ознайомитись за посиланням: https://www.pfu.gov.ua/2165266-yak-onovyty-osobysti-dani-v-reyestri-zas…;

- банківської установи / установ – щодо зміни виплатних реквізитів;

- сімейного лікаря – для внесення змін до медичної декларації (е-лікарняний не створиться, якщо персональні дані, зазначені в декларації, не збігатимуться із даними реєстру застрахованих осіб).

Важливо! Жінки, зареєстровані як ФОП, мають право на отримання виплат по вагітності та пологах, якщо ними сплачено єдиний внесок за місяці розрахункового періоду та за місяць, у якому настав страховий випадок, у розмірі не менше мінімального страхового внеску (22% мінімальної заробітної плати).

Я тривалий час працював металургом. Зараз у зв’язку з мобілізацією проходжу військову службу. Чи буде зараховано період військової служби до мого пільгового стажу?

Статтею 8 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що якщо на момент призову на військову службу в особливий період, який оголошується відповідно до Закону України «Про оборону України», особа працювала за професією або обіймала посаду, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, період військової служби зарахується до страхового стажу, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

При цьому час проходження військової служби в особливий період, який зараховується до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинен перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію.

Чи може жінка, яка має інвалідність з дитинства, одночасно отримувати і соціальну допомогу в управлінні соцзахисту, і пенсію по втраті годувальника?

Особа з інвалідністю з дитинства, яка отримує державну соціальну допомогу в органах соціального захисту населення, може одночасно отримувати пенсію у зв’язку з втратою годувальника за наявності такого права.

Довідково. Пенсія у зв’язку з втратою годувальника призначається непрацездатним членам сім’ї померлого годувальника, зокрема особам з інвалідністю з дитинства, які були на його утриманні, за наявності в годувальника на день смерті страхового стажу від 1 до 15 років (тривалість страхового стажу, що дає право на пенсію членам сім’ї, залежить від віку, в якому помер годувальник) або незалежно від тривалості страхового стажу годувальника у випадках, визначених частиною 1 статті 36 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування».

Чи можу я зробити благодійну пенсійну пожертву близькій мені людині в сумі меншій, ніж мінімальна зарплата?

Розмір благодійної пенсійної пожертви меценат визначає самостійно.

Це може бути будь-яка сума, яку людина здатна передати на благодійність. 

При цьому 70% благодійної пожертви спрямовується визначеному меценатом пенсіонеру, а 30% суми надходить до бюджету Пенсійного фонду України та використовується як фінансовий ресурс на виплату пенсій (стаття 72-1 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).

Відеоінструкцію, як здійснити благодійну пожертву, можна переглянути за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=WB7d6c3T2aw

На підприємстві, що належить до критичної інфраструктури, видано наказ від 14.08.2024 про переведення працівника на іншу посаду з 20.08.2024. Якою датою слід подавати повідомлення про зміну в трудових відносинах?

Відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 05.06.2024 № 650 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» підприємства, що належать до критичної інфраструктури, мають подати до Пенсійного фонду України через веб-портал електронних послуг Фонду відомості в електронній формі, зокрема про переведення на іншу посаду, не пізніше ніж протягом наступного дня після такої події.

Тобто повідомлення про зміну в трудових відносинах у цьому випадку слід подати не пізніше 21.08.2024 – наступного дня після того, як працівника переведено на іншу посаду, а не тоді, коли було видано наказ.

Чи може колишній військовослужбовець, який не є пенсіонером, отримати разову грошову виплату до Дня Незалежності України, якщо посвідчення учасника бойових дій видано після 1 серпня 2024 року?

Порядок здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2023 № 1396 «Деякі питання соціального захисту осіб, які мають особливі та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, ветеранів війни та осіб, що працюють в спеціальних умовах».

З огляду на положення пункту 4 зазначеного Порядку грошова допомога виплачується, якщо особа набула відповідного статусу до 24 серпня поточного року включно.

Колишній військовослужбовець, який не є пенсіонером, для отримання грошової допомоги має звернутися до територіального органу Пенсійного фонду України із заявою та відповідними документами (паспорт, реєстраційний номер облікової картки платника податків, посвідчення учасника бойових дій, рахунок в банку).

Перебуваю у відпустці без збереження заробітної плати вже кілька місяців. Чи можу сплатити за цей період добровільний пенсійний внесок?

До страхового стажу зараховуються місяці, за які роботодавцем або самою особою сплачено страхові внески.

Якщо роботодавець не сплачував за вас страхові внески за попередні кілька місяців, то цей період до страхового стажу зараховано не буде.

Але, починаючи з цього місяця, сплачувати добровільні пенсійні внески через веб-портал електронних послуг Пенсійного фонду України за спрощеним механізмом ви можете самостійно. У такому разі сума сплачених страхових внесків буде врахована за місяць, у якому кошти надійдуть на рахунок Фонду.

При сплаті добровільного внеску в місяці, коли ви не маєте заробітку, ви набудете страховий стаж.

Для того щоб до страхового стажу було зараховано 1 повний місяць, сума добровільного внеску повинна бути не меншою від розміру мінімального страхового внеску, що визначається як 22% розміру мінімальної заробітної плати. З 1 квітня 2024 року – це 1 760 грн. (22% х 8 000 грн., де 8 000 грн. – розмір мінімальної заробітної плати).

Ви можете продовжувати сплачувати добровільний внесок і тоді, коли отримуватимете зарплату, у такому разі сплата добровільного внеску збільшить ваш заробіток для майбутньої пенсії.

Я – підприємець (ФОП), скориставшись пільгою, не сплачую ЄСВ в період дії воєнного стану, але як гіг-спеціаліст за сумісництвом працюю в ІТ-компанії. Чи можуть мені як суміснику оплатити лікарняний?

Допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) або за місцем роботи за сумісництвом (наймом) (частина друга статті 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування»).

Якщо ви як фізична особа-підприємець (ФОП), скориставшись наданим законом правом, не сплачуєте внески у період воєнного стану, то в цей період ви не є застрахованою особою і оплата листка непрацездатності не проводиться. Водночас, оскільки ви працюєте за сумісництвом в ІТ-компанії, яка нараховує та сплачує за вас страхові внески, то за таких умов ви маєте право на оплату лікарняного за сумісництвом як застрахована особа.

Відповідно до частини 1 статті 23 зазначеного Закону підставою для призначення застрахованій особі допомоги по тимчасовій непрацездатності є сформований на основі медичного висновку листок непрацездатності.

У вашому випадку в разі тимчасової втрати працездатності лікарняний буде відображатися в кабінеті страхувальника як за основним місцем діяльності (ФОП), так і за місцем роботи за сумісництвом.

Для оплати лікарняного за сумісництвом ви як фізична особа-підприємець маєте повідомити у письмовому вигляді ІТ-компанію про відсутність підстав для оплати листка непрацездатності як ФОП.

Маломобільні пенсіонери можуть отримати послуги Пенсійного фонду України за місцем проживання

Обслуговування громадян органами Пенсійного фонду України здійснюється стаціонарно – у сервісних центрах Фонду, на віддалених робочих місцях в територіальних громадах, центрах надання адміністративних, соціальних послуг, інших приміщеннях та дистанційно – шляхом надання електронних послуг через веб-портал електронних послуг https://portal.pfu.gov.ua/ або за допомогою мобільного застосунку «Пенсійний фонд».

Окрім того, спеціалісти Фонду можуть здійснювати виїзні прийоми за місцем проживання / перебування маломобільних громадян.

 Зокрема, за місцем проживання чи перебування людини (житло, заклади охорони здоров’я, соціального захисту та ін.) проводяться виїзні прийоми осіб з інвалідністю, громадян літнього віку або тих, хто потребує стороннього догляду.

Виїзні прийоми відбуваються за зверненнями до органу Фонду таких осіб, їхніх представників або родичів, а також представників органів влади, закладів охорони здоров’я, соціального захисту тощо, де проживають / перебувають маломобільні громадяни.

Про дату та час проведення виїзного прийому та перелік документів, необхідних для отримання послуги, фахівець органу Фонду повідомляє особу, яка подала відповідне звернення, в обраний нею спосіб, у тому числі телефоном.

Ігор Ворон, юрист