Житлові субсидії: Пенсійний фонд відповідає на питання і роз’яснює нюанси-2

Надіслав: slavkin1 , дата: пт, 04/21/2023 - 07:22
Ворон


Пенсійний фонд України на своєму офіційному веб-порталі (https://www.pfu.gov.ua), на сторінках у соціальних мережах: Facebook (https://www.facebook.com/pfu.gov.ua) та Telegram-каналі (https://t.me/PensFund) систематично інформує населення про те, як в умовах дії воєнного стану функціонують пенсійні органи, які механізми і як працюють у сфері пенсійного та соціального обслуговування українців. Сьогодні ми продовжуємо знайомити наших читачів з черговою добіркою відповідей фахівців ПФУ на актуальні питання громадян про призначення та виплату субсидій.

Житлові субсидії на неопалювальний період: що варто знати?

У квітні закінчується опалювальний сезон і з 1-го травня по 30-е вересня будуть розраховані субсидії на неопалювальний період.
Житлова субсидія на оплату комунальних послуг з постачання теплової енергії, постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електроенергії для централізованого, автономного та індивідуального опалення розраховується у квітні та жовтні з урахуванням тривалості опалювального сезону з 16-го жовтня по 15-е квітня включно.
Житлові субсидії та пільги на неопалювальний сезон з травня будуть перепризначені для переважної більшості одержувачів, які отримували житлову субсидію в опалювальному періоді, автоматично, на підставі наявної у Пенсійному фонді України інформації, за умови, що не змінилися дані про їхній майновий стан чи склад родини. Якщо ж такі зміни відбулися, отримувачі субсидії повинні надавати про них інформацію до органу Фонду протягом 30 днів.
Проте є певна категорія людей, яка має обов’язково звернутися за субсидією на неопалювальний період.

Кому потрібно подати заяву та декларацію?

На наступний строк житлова субсидія призначається за особистим зверненням, якщо:
- у складі домогосподарства є внутрішньо переміщені особи;
- члени домогосподарства орендують житлові приміщення для проживання та сплачують житлово-комунальні послуги;
- кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб у домогосподарстві менша ніж кількість зареєстрованих;
- домогосподарство звертається за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.
Виключно на підставі звернення громадянина надається на неопалювальний сезон також житлова субсидія, якщо в опалювальний сезон розмір плати за житлово-комунальні послуги, внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування не перевищував обсягу обов’язкового відсотка платежу. Тобто субсидію було призначено 0,00 грн.
Якщо зазначені домогосподарства претендують на призначення житлової субсидії на неопалювальний сезон (з 1-го травня по 30-е вересня), — представники такого домогосподарства мають у зручний для себе спосіб подати до органу Фонду заповнені належним чином нові заяву та декларацію.
У разі подання заяви протягом 2-х місяців з початку неопалювального (опалювального) сезону житлова субсидія призначається з початку такого сезону, але не раніше дня виникнення права на її отримання.

Як враховуються доходи?

Якщо житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону, для розрахунку житлової субсидії враховується середньомісячний сукупний дохід за III і IV квартали попереднього календарного року.При цьому пенсійна виплата враховується в розмірі нарахованої пенсії за березень поточного року.

Куди та як подати документи?

Подати документи на призначення житлових субсидій та пільг до органів ПФУ можна декількома способами, в залежності від того, який є зручнішим:
– особисто, звернувшись до обраного сервісного центру ПФУ;
– поштою, на адресу органу Фонду;
– або online— через веб-портал електронних послуг чи мобільний застосунок ПФУ.
Крім того, як і раніше, можна подавати документи на призначення субсидій до уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідних територіальних громад, центрів надання адміністративних послуг та через веб-портал «Дія».

Довідково

Питання надання житлових субсидій, зокрема, на неопалювальний період, регулюється Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 № 848.

Що робити, якщо надіслану поштою заяву на призначення субсидії або декларацію не було підписано? Чи буде розглянуто такі документи?

Документи буде розглянуто, однак житлову субсидію буде призначено після підписання заявником надісланих документів.
Відсутність підпису на зазначених документах вважається помилкою. Для виправлення помилки надається 30 календарних днів з дня подання заяви. Про це заявника повідомляють будь-яким способом: в особистій бесіді, поштовим зв’язком, смс-повідомленням, листом на електронну пошту, повідомленням через веб-портал електронних послуг ПФУ або через веб-портал «Дія».

Для призначення субсидії людина має в зазначений термін підписати подані документи або надіслати нові — з підписом.
Водночас 30-денний термін з моменту подання першої заяви для виправлення помилки може бути продовжено на час хвороби заявника. При цьому факт хвороби має підтверджуватися документально.

За який період буде враховано в дохід домогосподарства пенсію, якщо субсидія призначатиметься з початку неопалювального сезону?

У разі призначення житлової субсидії з початку неопалювального сезону (з травня по вересень) сукупний дохід враховується за ІІІ-ІV квартал попереднього календарного року. При цьому доходи у вигляді пенсії враховуються за березень поточного року. 
Тобто, при розрахунку субсидії на літній (неопалювальний) період буде врахована цьогорічна березнева пенсійна виплата (Положення про порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» від 21.10.1995 № 848).

Якщо в декларації на призначення субсидії виявлено помилку: протягом якого часу людина має її виправити? 

Для призначення житлової субсидії громадянин крім заяви та документів, що посвідчують особу, обов’язково подає декларацію. 
У разі виявлення помилки в декларації уповноважений орган має сповістити заявника про помилку. При цьому відповідно до пункту 61 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, уповноважений орган самостійно обирає форму такого повідомлення (особиста бесіда, поштовий зв’язок, смс-повідомлення, лист на електронну пошту, повідомлення через веб-портал електронних послуг ПФУ або через веб-портал «Дія»).
Для виправлення помилки людина може подати нову декларацію (якщо дані потребують зміни чи уточнення) або доповнити попередню (якщо при заповненні документа обов’язкове поле було пропущене). Подавати виправлену декларацію людина може в будь-який зручний для неї спосіб.
Помилку можна виправити протягом 30 календарних днів з дати подання документів. Водночас 30-денний термін для виправлення помилки може бути продовжено на час хвороби заявника. При цьому факт хвороби має бути підтверджено документально (пункт 47 Положення про порядок призначення житлових субсидій).
Якщо протягом визначеного строку помилки у декларації (чи заяві) виправлено не було, у призначенні житлової субсидії буде відмовлено. 
Про це заявника повідомляють протягом 3-х календарних днів з дня прийняття такого рішення. При цьому заявник про прийняте рішення інформується з врученням відповідного паперового повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення або через веб-портал електронних послуг ПФУ або веб-портал «Дія».
У період дії воєнного стану в Україні уповноважений орган може повідомляти заявнику про прийняте рішення в телефонному режимі із внесенням відповідного запису до окремого журналу реєстрації інформування заявників.

Чи може претендувати на субсидію людина, яка має заборгованість зі сплати комунальних послуг?

Житлова субсидія не призначається, у тому числі на наступний період, якщо домогосподарство має прострочену понад 3 місяці (на дату надання інформації) заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг чи витрат на управління багатоквартирним будинком, що виникла протягом 3-х років, і загальна сума якої (на день звернення за призначенням житлової субсидії) перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (680 грн.). 
При цьому субсидія може призначатися за наявності заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв’язку з приведенням об’ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов (пункт 14, підпункт 5 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848).
Водночас, громадяни не позбавлені права на призначення житлової субсидії за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження споживачем заборгованості в судовому порядку (за наявності ухвали про відкриття провадження у справі) протягом 2-х місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону, в іншому випадку — з місяця, що настає за тим, у якому до уповноваженого органу надійшло документальне підтвердження таких дій. 
Питання виникнення та погашення заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг необхідно вирішувати з підприємствами-надавачами послуг, до повноважень яких належить облік такої заборгованості.
Крім того, у разі відмови в призначенні житлової субсидії у зв’язку із заборгованістю з оплати житлово-комунальних послуг, людина може звернутися із новою заявою про призначення субсидії, де має бути зазначено перелік тих послуг, за якими відсутня заборгованість з оплати.

Ігор Ворон, юрист.