Блакитна мрія в СРСР

Надіслав: slavkin1 , дата: сб, 05/20/2023 - 15:32
левіс

Сьогоднішній випуск історичного розділу газети присвячено ювілейній події, що належить до позаминулого століття, але відлуння її й сьогодні присутнє в житті  майже кожної людини в світі. Мова йде про появу джинсів – зручного, практичного і вічно модного одягу. 
Тема ця не така легковажна, як може здатися на перший погляд – вона стосується не тільки таких розділів історичної науки, як історія костюму, історія  повсякдення й побуту, та окремої дисципліни – історіософії. У драматичних подіях кінця ХХ століття, пов’язаних з крахом Варшавського блоку і розпадом СРСР, цей невибагливий одяг зіграв свою, досить суттєву роль. Але тим, хто не застав часів джинсової лихоманки, в таке складно повірити…
20 травня в календарях  пам’ятних дат позначене як День народження джинсів. У цей день у 1873 р.  Лівай Страусс (інша транскрипція – Леві Строс), який народився  в Баварії під іменем Лейба Штраус, разом з діловим партнером Джейкобом Девісом (колишній рижанин Яків Йофіс) отримав американський патент №13121 на виробництво «робочих комбінезонів без бретелей з кишенями для ножа, грошей та монет». Відтоді офіційно починає свій відлік джинсова ера, котрій нині виповнюється півтора століття.

            Модний Колумб
Проте де-факто компанія Л. Страусса у Сан-Франциско на той час вже років двадцять, з 1853 р. випускала штани з міцної тканини типу брезент, що користувались  непоганим попитом у шахтарів, золотошукачів, робітників і фермерів. Але саме у 1873 р. на кишенях з'явилися патентовані металеві заклепки, й вистрочена подвійна арка на задній кишені (спочатку вона була одна), відтоді джинси набули основних знайомих рис. 
Спочатку їх шили з конопляної тканини рудого кольору, потім перейшли на бавовняну,  фарбовану синім барвником індиго.  Таку тканину з давнини  виготовляли у французькому місті Нім. Як це буває (сучасні приклади – ксерокс, памперс, термос, джип тощо), власна назва стала загальною (serge de Nîmes – саржа з Німу), тож джинсова тканина досі іменується денім. Подібну продукцію виробляли і в італійській Генуї з часів середньовіччя, з неї шили вітрила  для кораблів. 
За легендою, генуезець Христофор Колумб прокладав в кінці XV сторіччя шлях до  Американського континенту під джинсовими вітрилами. 
В сенсі – генуезькими. Адже слово «джинс» так само, як і денім, походить від топоніму – назви міста Генуя. Італійське слово «gene» – генуезький, у французькій мові трансформувалось у «jane», звідти перейшло в англійську, як всім знайомий  «jeans». 
Перші джинси коштували  помірно – приблизно півтора долара. У 1998 р.  у шахті відкопали старі штани. Виявилося, що тим  джинсам  120 років, вони найстаріші у світі, і стали – найдорожчими. Фірма Levis викупила раритет на аукціоні за 46,5 тисяч  доларів для заводського музею. Складно уявити, скільки вони б коштували зараз,  адже коллеціонування рідкісних зразків джинсів стало популярним хобі. 

Три синіх кита
Подальша еволюція джинсів відбувалась поступово й неквапливо. Маленька кишеня для годинника була додана до джинсів «Levi Strauss» наприкінці 1870-х років. 1886 р. на поясі з'являється шкіряний патч з малюнком, де коні марно намагаються розірвати пару штанів. З 1890 року джинси стали маркувати за номерами партій – так виникли знамениті Levis 501. 
З 1902 р. почали пришивати по дві задні кишені, в 1910 розпочався випуск першої джинсової куртки Levis 506. 1918  року фірма  запустила жіночу лінійку. На початку 1920-х замість гудзиків для підтяжок починають ставити шлейки для ременя, заклепки на задніх кишенях заховали, щоб не дряпали меблі, потім прибрали взагалі.  
Зростання попиту призвело до зростання пропозиції, і на рубежі століть у пана Страусса з’явились конкуренти. У 1898 році колишній нафтовик Генрі Девід Лі відкрив у Канзасі фабрику робочого одягу, на якій через кілька років почали шити й джинси. У 1926 р. компанія H.D.Lee першою поставила замість ґудзиків  блискавку,  що завершило формування класичних джинсів. 
З 1904 р. почала працювати фабрика робочого одягу, заснована у м. Грінсборо С. С. Хадсоном. Згодом вона трансформувалась у компанію Wrangler  і у 1946 р. розпочала випуск джинсів для ковбоїв. На відміну від інших, вони шились з більш м’якої тканини – ламана саржа, відома у нас як «ялинка». Ці виробники й стали трьома китами, на яких досі тримається світ джинсової моди. Щоправда, бренди «Lee» і «Wrangler» давно належать одному власникові – VF Corporation, але зберігають власні традиції дизайну. 
Протягом першої сотні років джинси залишались робочим одягом, вбранням для пікніків і турпоходів. Ситуація почала мінятись у середині ХХ ст. Справжній переворот стався у середині 1950-х. Мерилін Монро знялася в джинсах у фільмі «Ріка не тече назад» у 1954 році.  У 1956 р. вийшов фільм «Бунтар без причини», де головну роль виконав кумир підлітків Джеймс Дін, весь вбраний у денім. Естафету підхопив король рок-н-ролу Елвіс Преслі, відтоді поняття джинси і рок-музика злились воєдино, як елементи молодіжної контркультури. Апофеозом  став потужний рух хіпі в кінці шестидесятих. Хвилі музичного мейнстриму змінювали одна одну – психоделік, блюз-рок, прогресив, хард, хеві метал, панк, нова хвиля, гранж, альтернативний рок, – але денім залишається незмінною, як військова уніформа, основою одягу виконавців і їх шанувальників…

Джинси в СРСР
Це окремий розділ теми, що має власну непросту історію. Прийнято вважати, що в СРСР джинси вперше з'явилися у 1957 р.,  під час  проведення в Москві VI Фестивалю молоді та студентів, в якому взяли участь близько 30 тисяч делегатів з 130 країн світу.  Але це не зовсім так. Звичайно, натовпи молодих іноземців у модному вбранні на вулицях столиці консервативної комуністичної країни, сприяли  популяризації джинсів, кедів і рок-н-рола.  Але першим знайомством це не було. 
В роки Другої світової війни американські джинсові комбінезони  йшли до СРСР у комплекті з лендлізівської технікою,  як робочий одяг.  Тканина теж постачалась по ленд-лізу,  на кількох тилових фабриках, наприклад, магаданській, шили тілогрійки та ватяні штани зі справжнього  деніму. Але це нікого не цікавило – спецівка, та й годі. До джинсового буму було ще далеко. 
Він розпочався не відразу після московського фестивалю, а значно пізніше, вже в сімдесятих. Звичайно,  шестидесятники теж із задоволенням носили джинси, щоправда, така опція була доступна  лише для мешканців столиць і портових міст. Так під час скандально відомої зустрічі Хрущова з творчою інтелігенцією у 1962 р., коли генсек звинуватив у нетрадиційній сексуальній орієнтації художників – авангардистів,  він докоряв і поетові А. Вознесенському – за те, що прийшов у джинсах.
Жителям провінції були доступні лише репліки від радянського легпрому – з незрозумілих тонких тканин, химерних фасонів. Плоди  фантазії технологів швейних фабрик, котрі намагались вигадати щось, з претензією на молодіжну моду,  ні разу не бачивши справжніх джинсів, – в народі називали «техасами». Такі штани можна побачити в комедії Л. Гайдая «Операція И...» – їх на Шурикові порвав злий собака під час побачення з подругою. І то – далеко не найгірший варіант, якщо порівнювати з типовими радянськими псевдоджинсами  з наліпками «Ну, погоді!» на задній кишені…
    Спочатку офіційний імпорт обмежувався індійськими джинсами двох брендів – «Lui» і «Міltons», відповідно, з ковбоєм і двома слонами на патчах. На прилавках вони не залежувались, хоч і являли собою, принаймні, на перших порах, ті ж «техаси» – ерзац справжніх джинсів. Як і радянські «молодіжні штани» вони, на відміну від деніму, не мали властивості втрати кольору в процесі носки, що надавало особливого шарму. Як в народі говорили, вони «не терлись». 
Це ж стосується й болгарських штанів, увічнених у народному фольклорі: «Носиш джинси марки «Ріла» – виглядаєш, як горила».  Над фірмовими брендами теж іронізували:  «До мене ти прийшла на хаус  в нових джинсах Levi Strauss», або «Щоб дівчата нас любили – джинси Lee собі купили». І ще: «Щоб мій батько менше пив, Wrangler я йому купив».  Останній бренд  ще й «перехрестили» на честь білогвардійського генерала Петра Врангеля… 
    Вигадав народ і простий спосіб перевірки джинсової тканини на справжність: потерти її послиненим сірником. Якщо посиніє – все гаразд, буде нормально тертися. Більш продвинутий метод полягав у тому, щоб витягти з вивороту синю нитку і розкрутити її – якщо всередині біла – джинс справжній, якщо прокрашена наскрізь – тертись не буде.
            
            Джинсове Ельдорадо    
    Ймовірна причина того, що в державній торгівлі справжні джинси практично не зустрічались до вісімдесятих років, була суворість радянських ГОСТів – тканина, що швидко втрачала колір, вважалась браком. До середини сімдесятих джинси залишались просто модним і популярним одягом, але не були предметом культу. Нелегальний імпорт, що йшов через моряків, дипломатів, спортсменів, військових, котрі виконання «інтернаціонального боргу» в різних країнах поєднували з насиченням  ринку дефіцитними товарами, – спочатку відзначався помірними цінами. 
Ще на початку 1970-х фірменні джинси  на чорному ринку можна було купити за 50 крб. Й це вважалось недешево, адже мінімальна зарплата становила 60 крб. на місяць. Але зростання попиту призвело до вибухового зростання цін, в середині десятиліття вони досягли  немислимої планки в 200 крб., й легко перетнули її, підскочивши до 240-250 крб. в кінці десятиліття.  Що дорівнювало студентській стипендії за півроку, або двом зарплатам радянського інженера, у сьогоднішньому еквіваленті – це 30 тисяч гривень! Джинси стали не просто модним одягом, а символом статусу і престижу. Ходив анекдот: особа «кавказької національності», котрі вважались людьми небідними, просить  стоматолога поставити коронки подорожче, мовляв, гроші не проблема. – Золоті? – питає лікар. – Платинові? – Ні, джинсові!
    Враховуючи те, що за кордоном пару джинсів можна було купити за 10 доларів, а то й дешевше, виходило, що праця радянської людини за місяць оцінювалась у товарному еквіваленті в п’ять доларів – як три гамбургери з «Макдональдсу»!  Для тих, хто мав можливість  їздити за кордон, торгівля джинсами стала фантастично прибутковим бізнесом. Нескладно підрахувати, що 40 пар штанів, загальною вартістю в  300-400 доларів, в Союзі розходились за 10 тисяч крб. За такі гроші можна було купити, хай і з переплатою – «Жигулі», або  пристойний будинок!
    Природно, навколо такого вигідного ґешефту крутилось безліч ділків – цеховики, котрі організовували  підпільне виробництво псевдофірмених штанів різного ступеню достовірності – від грубих підробок до майже точних копій; контрабандисти, перекупники, спекулянти.  Суворе переслідування,   великі строки з конфіскацією, нікого не лякало.  Крупних московських фарцовщиків Яна Рокотова й Владислава Файбишенка взагалі, розстріляли у 1961 р. за особистим наказом Хрущова.  Крім валютних операцій їм поставили в вину торгівлю джинсами.  У 2013 р. колишні емігранти на їх честь заснували  в Америці джинсовий бренд «Rokotov & Fainberg». 
    Відверті кримінальники теж не гаяли часу. Власника модних джинсів могли елементарно гоп-стопнути в безлюдному місці. Поширеними були різні шахрайські схеми – наприклад, продати клієнту половину штанів в яскравому пакеті. Під час примірювання, як правило  десь у під’їзді чи громадському туалеті, вривались спільники продавця з криками «Стояти, міліція!», починали махати підробними ксивами й тягти учасників незаконної оборудки «у відділення». Переляканий  покупець, як правило, починав проситись, і вважав, що йому дуже пощастило, якщо його відпускали, хай  без грошей, і джинсів. У під’їздах старих будинків з кількома виходами робили імітацію  квартир, куди заходили нібито за товаром, попросивши клієнта хвилинку зачекати…

                Сильніше Червоної армії
    Та не зважаючи на захмарні ціни й ризики, радянська молодь ладна була на все, щоб здобути омріяну пару штанів – розвантажували ночами вагони, на канікулах їхали в будівельні загони, наймались провідниками в поїзди. При цьому неспроможність космічної супердержави  забезпечити своїх громадян простим, по-суті, одягом, маючи величезні плантації бавовни, розвиненні текстильну й хімічну промисловість – закономірно викликала насмішки, роздратування й невдоволення людей. 
Це зводило нанівець зусилля офіційної пропаганди розповідати  про переваги «радянського способу життя» і соціалістичної системи. Разючий контраст між американським Лівайсом і продукцією фабрики «Більшовичка»  говорив краще тисячі слів. Джинси, разом з фірменними дисками й кока-колою – стали для молодіжного ( і не тільки!) середовища символом свободи, сучасності й прогресу, й водночас – відкидання архаїчних комуністичних цінностей і стереотипів. Що в кінцевому підсумку сприяло ерозії радянського суспільства й стрімкій руйнації СРСР.  «В джинсах і рон-н-ролі було більше влади, ніж у всієї Червоної армії», – констатував французький філософ Реджис Дебре. 
    Вочевидь, влада це розуміла, і побачивши неефективність критики джинсової моди  й карикатур в журналі «Крокодил», намагалась якось вирішувати проблему гострого дефіцити цього одягу, і відповідного зростання невдоволення мас. Спочатку розраховували на власну промисловість. В кінці сімдесятих газети з помпою заявили про розробку й випуск вітчизняної джинсової тканини «Орбіта».  Коли штани з неї дійшли до споживачів, стало ясно, що в результаті надзусиль, численних нарад на міністерському рівні,  вийшли ті ж самі «чухаси», хіба трохи щільніші.
    Довелось знов робити ставку на імпорт. На початку вісімдесятих в торгівлю нарешті почали надходити партії джинсів з нормального деніму з «дружніх» країн – фінські «Staton», «Beavers», «Kіt Cаrsоn» та індійські – «Avis», «Stanrose» й оновлені «Miltons», вже без слонів. У вільний продаж вони потрапляє рідко, переважно у великих містах, та й то, в  кінці місяця, коли магазинам треба було «зробити план». Те що тоді відбувалось, більше нагадувало не традиційні черги, а бої без правил. В Дніпродзержинську шанс натрапити індійські джинси  був вищий у магазинах ПХЗ – Будинку торгівлі на соцмісті, «Конвалії» і «Берізці» на міськмайданчику. 
У 1983 р. у місті Калінін нарешті розпочався випуск перших радянських джинсів під брендом «Твер». Це вже були пристойні штани, адже шили їх з індійського деніму  (на той час були внесені зміни до ГОСТу й стало можливим використовувати менш стійкі барвники), за ліцензією маловідомого італійського бренду з релігійною назвою «Jesus». Випускали їх до мільйона пар на рік, але до України вони не постачались.
Значна частина дефіциту з-під прилавків потрапляла до спекулянтів, які при державній ціні у 70 крб. правили по120-150 крб. Але й це був серйозний удар по чорному ринку. Щоправда, максимальний рівень – до 250 крб., там все одно тримався до початку 1984 р. На той час традиційних фаворитів – «Levis», «Wrangler»,  «Lee» і «Super Rifle», почала тіснити продукція сумнівного походження, зате щедро розцяцькована яскравими нашивками й залізячками – «Montana», «Wild Cat», «Super Perrys», що допомагало ще деякий час підтримувати інтерес модників і високі ціни.

Кінець легенди
 Але епоха тіньового джинсового ринку невблаганно наближалась до кінця. З приходом  Горбачова наче прорвало греблю, і джинсове цунамі затопило прилавки радянських магазинів. Щоправда з відомих брендів у тій хвилі був тільки «Rifle», хоч і втратив приставку «super», але географія поставок  вражала – Бельгія, Данія, Австрія, Греція, Англія, Італія, Західний Берлін, Фінляндія, Мальта та ін. Але – ніякого Китаю, Туреччини, Бангладеш – азійська навала почнеться трохи згодом. 
Весь асортимент був представлений по єдиній ціні – 100 крб. Переставши бути дефіцитом, джинси миттєво перетворились з предмету культу на те, чим вони були у всьому світі – звичайний повсякденний одяг. Навіть прихід у моду «варених» джинсів не зміг реанімувати чорний ринок. Численним спекулянтам, кидалам  і контрабандистам залишалось з ностальгією згадувати тучні роки на джинсовій ниві, й шукати нові  напрями діяльності. 
Частина їх перекваліфікувалась в човники, озброїлась картатими баулами й на початку дев’яностих завалила базари дешевими штанами типу «мальвіна» (від бренду «Mawin», вишитого на задній кишені) виробництва екзотичного Таїланду.  Пошиті вони були не з деніму, а якогось спецовочного сурогату синього і чорного кольору.  Але коштували дешево, навіть менше магазинної ціни, тож разом з синтетичними светрами «Boys» користувались непоганим попитом.  
Потім у фаворити вийшли не менш дивні турецькі «Піраміди», й на місцевому джинсовому ринку надовго зацарювали азійські виробники.  Згодом споживачі заново оцінили достоїнства  класики й почали шукати  оригінальну продукцію все тих же «Levis», «Wrangler»,  «Lee». Відтоді джинсова мода невпинно змінювалась, але колишня магія джинсів, статус культової й напівзаброненої речі – зник назавжди…