Шахраї спіткнулися на Кам'янському

Надіслав: slavkin1 , дата: чт, 10/05/2023 - 13:13
автівки

Останнім часом Україну буквально стрясають корупційні скандали. Майже щодня ми дізнаємось про факти хабарів, «відкатів», необгрутованих бюджетних витрат, крадіжок гуманітарної допомоги тощо. Найбільш ганебне у цьому – що нечисті на руку ділки наживаються на святому, а саме допомозі Збройним силам України, які захищають нашу державу від кровожерливого агресора. На жаль, один з таких випадків виявися пов’язаним з Кам’янським.
Фальшиві листи і «псевдоволонтери»
Цю історію нам розповів начальник Штабу Національного Захисту (ШНЗ) Кам’янського, депутат міськради Віталій Чернявський. Ще у червні нинішнього року він отримав дуже дивного листа від керівництва Закарпатської митниці. У листі митники повідомляли, що протягом 2022-2023 року в Україну було ввезено 55(!) автівок – кросоверів та позашляховиків – у якості гуманітарної допомоги для ЗСУ. Ввозились ці авто по «зеленому коридору», тобто без в’їзного мита, і все це робилось начебто по проханню  ШНЗ Кам’янського. У Чернявського та його команді щиро здивувались – так, ще з 2014 року ШНЗ постійно допомагає нашим військовим, в тому числі і автівками, але ж не в таких масштабах! Щоб розібратися, що це за машини, хто насправді їх ввозить в Україну і куди вони потім ідуть, пан Віталій особисто виїхав у Закарпаття, до тамтешніх митників.
У ході спілкування виявилося чимало вельми цікавих речей. Так, машини дійсно зайшли в Україну по «зеленому коридору» на підставі листів-звернень від ШНЗ Кам’янського.  Але ж неозброєним оком видно, що ці листи – відверта фальшивка!

лист
Це - справжній лист-звернення від ШНЗ Кам'янського

По-перше, справжні листи від Штабу друкуються на кольоровому фірмовому бланку, а фальшивки – просто на аркуші паперу. По-друге, у справжніх листах наш ШНЗ обов’язково вказує, на якому саме контрольно-пропускному пункті автівка буде перетинати кордон України, хто буде за кермом (вказані паспортні дані та ІНН водія) і реєстраційний номер авто у Європі (так звана «євробляха»).

фальш
А це - звичайна фальшивка, яку чомусь не розпізнали митники

У фальшивих же листах немає ні конкретного КПП, ні даних водія, ні єврономеру автівки, є лише її VIN-код.

печатка
Фальшиві підпис Чернявського та печатка ШНЗ

По-третє, добре видно, що нерозбірливий підпис Чернявського на фальшивках ніяк не схожий на справжній, а печатка ШНЗ навіть за розмірами не співпадає з оригіналом. І, нарешті, по-четверте, на фальшивих листах вказана справжня юридична адреса Штабу Нацзахисту Кам’янського, але у якості контактного номеру телефону є якийсь «лівий» київстарівський номер, який ніякого відношення до нашого ШНЗ не має. 
З великим потугами Чернявському все ж таки вдалося «вичавити» з митників прізвища хоча б деяких водіїв, які переганяли автівки через кордон, хоча у більшості митних документів таких даних зовсім немає (мабуть, машини самі, без водіїв, переїжджали через КПП). Виявилось, що є дані на 4 людей – двох з Дніпра і ще двох – з Закарпаття. Ці водії розповіли пану Віталію, що вони дійсно переганяли машини з Чехії, там вони отримували автівки у місцевих, вони ж, ці самі місцеві, давали їм листи-звернення начебто від Чернявського. Згодом вдалося взнати, що чеські «місцеві» - це українці Олександр та Андрій. У них Віталій взнав, що ці «чехи» начебто давно займаються волонтерською діяльністю, збирають гроші «на допомогу Україні» по всій Європі, на ці гроші купують автівки, а потім за допомогою фальшивих листів, про які ми вже розповідали, переганяють машини в нашу країну. У відповідь на питання – а звідки Олександр та Андрій взяли листи начебто від ШНЗ Кам’янського? – ті пояснили, що такі от листи від будь-якої української волонтерської організації можна купити в Ужгороді за 100 доларів. Коли Чернявський намагався дізнатися інші подробиці цієї схеми, а також уточнити, куди саме поїхали перегнані таким чином автівки, зв’язок з чеськими «волонтерами» перервався. Віталій Чернявський зробив запит у ЗСУ, і виявилося, що ЖОДНА з 55 автівок, які перетнули кордон начебто для допомоги армії, до наших військових не потрапила!
Є ще одна дуже цікава деталь. Вже після того, як Чернявський офіційно сповістив закарпатських митників про те, що ШНЗ Кам’янського ніякого відношення до перегону 55 машин не має і що листи начебто від нашого Штабу – фальшивки, кордон України за такими ж фальшивими листами перетнуло ще 14 автівок!

штраф
Автіки на штрафмайданчику в Закарпатті

Лише 3 з них затримані і зараз знаходяться на штрафмайданчику, а от де розчинились ще 11 – митники розводять руками і кажуть, що не знають. Може, говорять вони, ці машини виїхали з України, але ж немає жодних документів, які б це підтверджували! Чудеса, та й годі! До речі, Чернявський запропонував ті 3 автівки, що на штрафмайданчику, дійсно передати українським військовим, митники обіцяли це зробити, але чомусь ніяк не поспішають.
Шахрайська схема
Отже, вимальовується цікава схема ухиляння від митного збору. Люди, які живуть у Європі, в нашому випадку – в Чехії, під гаслом волонтерства збирають кошти по всьому Старому Континенту, від Британії до Італії, начебто на допомогу українській армії. Потім на зібрані гроші купують там же, у Європі, автомобілі і переганяють їх поближче до українського кордону. Після цього винаймають водіїв-українців, які і перетинають кордон за кермом таких авто на підставі фальшивих листів-звернень від волонтерських організацій. У Закарпатті зараз чимало таких водіїв-перегонників з усієї України, їхні послуги коштують приблизно 200 доларів. Перегнані таким чином автомобілі водії-перегонники або передають  українським перекупникам, або ж самі продають в нашій країні. Є інформація, що в одному з міст Закарпаття є величезне подвір’я, такий собі автомайданчик, де виставлені такі машини, звідти їх продають через Інтернет громадянам України або ж гонять на замовлення додому до покупця. Є також інформація і про те, що парочку з перегнаних начебто «від Чернявського» машин бачили в Дніпрі. Пам’ятаєте, ми трохи вище писали, що 2 водії-перегонника саме з нашого регіону?
Зрозуміло, що від такої схеми колосальні збитки несе держава Україна, адже такі автівки не обкладаються митним збором, бо начебто йдуть як «допомога ЗСУ». А насправді маємо звичайнісіньку схему контрабанди, що є тяжким економічним злочином у будь-якій державі, тим більше – в Україні, яка веде тяжку війну.
«Митниця бере добро»?
Цікаво, що в митній службі України досить швидко зреагували на цей скандал і поспішили опублікувати статтю-звіт про те, як наші доблесні митники знешкодили злочинну схему контрабанди автівок (https://focus.ua/amp/auto/587732-v-ukraine-raskryli-shemu-nelegalnogo-v…).
Але ж панове митники чомусь не відповіли на цілу низку питань, які виникли під час розслідування цієї ганебної історії.
Питання перше. Чому ніхто з митників не перевірив справжність листів-звернень начебто від ШНЗ Кам’янського про перегон автівок? Адже, як ми писали вище, зробити це було зовсім не важно.
Питання друге. Як у шахраїв опинились дані про наш ШНЗ, його адреса та прізвище керівника, а також зразок його печатки? Чи, бува, не з митниці відбувся витік цієї конфіденційної інформації?
Питання третє. Чому при перетині українського кордону митники не вказували в документах дані про водіїв таких машин, а також реєстраційні номери автівок? Адже тоді знайти ці авто було б значно легше. 
Питання четверте. Як так трапилось, що вже після того, як спалахнув скандал з фальшивим «листами від ШНЗ Кам’янського», ще 14 автівок за такими ж листами в’їхали в Україну? І де поділися 11 з цих машин?
Питання п’яте. Чому всіляко гальмується процес передачі 3-х автівок зі штрафмайданчика на потреби ЗСУ? Чи, може, хтось уже «наклав око» на ці машини?
Питання шосте. Після виявлення фактів незаконної перегонки машин в Україну по «зеленому коридору» було порушено кримінальне впровадження, а після арешту 3-х автівок – адміністративне. Чернявський офіційно звернувся до закарпатських митників з проханням надати номери цих справ, щоб ШНЗ міг теж брати участь у розслідуванні. Але цих даних досі не надано. Чому? Може, панове митники бояться, що слідство піде не за їх сценарієм?
Такі от питання. Чи відповість на них керівництво митниці, хтозна. 
Багато з нас пам’ятають безсмертний фільм «Біле сонце пустелі», де прозвучала фраза «Таможня даёт добро!». В Україні потім цю фразу дещо змінили на «Таможня берет добро!», маючи на увазі чисельні факти хабарів на митницях. Дуже схоже, що у випадку з автівками через Закарпаття маємо такий випадок – беруть там добро, і чимале, від тих, хто наживається на війні в Україні. 
Зараз Віталій Чернявський офіційно звернувся до правоохоронних органів. Що ж, будемо сподіватися, що ганебну схему буде, як то кажуть, порубано, а винні у цій ганьбі обов’язково будуть притягнуті до відповідальності. Бо з такими масштабами корупції, як то кажуть, далі вже їхати нікуди. Вже настала така стадія, коли кажуть: «туши свет, сливай воду». Бо мова йде не лише про втрачені державою мільйони, а й про дискредитацію волонтерського руху, пожертвувань людей, які допомагають ЗСУ. Та й імідж України за кордоном з кожною такою історією стає все гірше і гірше...